Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Polski oficer wstydu nie przynosi

Kurier Szczeciński, 2005-06-20
- Polscy oficerowie nie odbiegają wykształceniem i znajomością języków od swych zachodnich kolegów - uważają Catherine Logie i Boris Pritchard z Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO. - Różnice widać jedynie u starszego pokolenia. Przez dwa tygodnie przedstawiciele IMO prowadzili w szczecińskiej Akademii Morskiej kurs dla nauczycieli specjalistycznego morskiego języka angielskiego. - Na świecie organizowaliśmy dotychczas siedem takich szkoleń. Szczecińskie jest pierwszym w Europie. Cieszy nas, że wszystkie założenia kursu zostały zrealizowane - podkreśla Catherine Logie. Założeniem IMO jest organizacja kursów w obrębie pewnego regionu morza. - Niedawno organizowaliśmy szkolenie w Wietnamie dla krajów tamtego regionu: Indonezji, Tajlandii, Chin, Wietnamu. Kurs w Szczecinie był przygotowany przede wszystkim z myślą o nowych krajach członkowskich Unii Europejskiej oraz niektórych krajach byłego bloku wschodniego. Uczestnikami były: Łotwa, Litwa, Gruzja, Słowenia, Chorwacja, Rumunia, Estonia i Polska - dodaje Boris Pritchard. Praktyką IMO jest dążenie do poprawy jakości pracy załóg wielonarodowościowych na całym świecie. Kurs dla nauczycieli języka angielskiego uczelni morskich zorganizowano po to, by mogli oni kształcić jak najlepszych fachowców. - Zależy nam na rozszerzeniu morskiego rejestru języka angielskiego, słownika zwrotów fachowych, który każdy absolwent szkoły morskiej powinien znać - stwierdził Boris Pritchard. Catherine Logie jako organizatorka uczestniczyła we wszystkich siedmiu kursach organizowanych na świecie przez IMO. - Widzę, że nauczyciele morskiego języka angielskiego wszędzie mają te same problemy: za mało materiałów, nadmierne ograniczanie liczby godzin przedmiotu oraz niedocenianie w instytucjach, w których nauczają - uważa. Przedstawiciele MO twierdzą, że poziom nauczycieli kursu w Polsce był najwyższy spośród dotychczasowych. Ich zdaniem Akademia Morska w Szczecinie jest gwarantem jakości, gdyż jest w stanie sprostać wszystkim konwencjom MO. - Należy docenić, że w Szczecinie pracuje grupa fachowców, ponieważ od tego zależy poziom wykształcenia przyszłych kadr, czyli poprawa bezpieczeństwa na morzu, rozwój przemysłu morskiego i czystość środowiska - podkreśliła Catherine Logie. Zdaniem przedstawicieli IMO, w społeczeństwie panuje powszechne przekonanie, iż żegluga to tradycyjna gałąź przemysłu. Jednak rozwój w tej dziedzinie postępuje niezwykle gwałtownie. Pracodawcy chcąc osiągać coraz większe dochody, poszukują na całym świecie wykształconych oficerów. Dobrą pracę otrzymują ci, którzy posiadają umiejętności dostosowane do współczesnych wymogów. - Oficerowie statkowi poruszają się po całym świecie; takie kursy mają im to ułatwić, utrzymać ich w danej dziedzinie, podnosić poziom wiedzy - wyjaśnia Boris Pritchard. - Załogi są dziś międzynarodowe, a statek nie może działać, jeśli marynarze nie są w stanie się porozumieć. Na pytanie czy polscy oficerowie odbiegają wykształceniem od światowych, odpowiedział: - Są porównywalni zarówno w zakresie wykształcenia, jak i znajomości języka. Wiedzą, że od tych kompetencji zależy bezpieczeństwo załogi, statku i środowiska. Catherine Logie dodaje, że dostrzega przepaść między generacjami. Między młodymi oficerami w Polsce i na świecie różnic nie ma żadnych. Gorzej jest ze starszymi. Młodzi jednak wiedzą, że dziś bez znajomości języka angielskiego trudno znaleźć pracę. Przedstawiciele IMO podkreślali niezwykły charakter Szczecina, jego port, architekturę miasta, zieleń, zaplecze hotelowo-restauracyjne i gościnność mieszkańców. Zapewniali, że Akademię Morską w Szczecinie będą polecali jako miejsce fachowego przygotowania szkoleń i konferencji, co z czasem na pewno przekuje się w korzyści gospodarcze.
 
Elżbieta Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl