Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Ostatnia pomoc dla stoczni

Kurier Szczeciński, 2005-06-20
Na 6-procentowych dopłatach do statków i dokapitalizowaniu spółki kończy się pomoc państwa dla Stoczni Szczecińskiej Nowej. Zgodnie z prawem unijnym, rządowego wsparcia nie będzie można udzielić przez 10 lat. Ministerstwo Gospodarki rozmawia natomiast ze Związkiem Przemysłowym Donbasu. Chce Ukraińców zachęcić do kapitałowego związania się z branżą okrętową w Polsce. W sobotę nastąpił jeden z ostatnich aktów pomocy państwa dla stoczni. W siedzibie szczecińskiej spółki uroczyście podpisano osiem umów na dopłaty do nierentownych statków, które stocznia przekazała lub przekaże armatorom w tym roku. Pieniądze te wypłacał będzie Bank Gospodarstwa Krajowego, w którego imieniu umowę m.in. podpisał wiceprezes Mirosław Czekaj. Łączna kwota subwencji, na jaką dwie krajowe stocznie złożyły wnioski, wynosi prawie 391 mln zł. Z tego SSN złożyła 27 wniosków na prawie 243 mln zł, natomiast Stocznia Gdynia - 19 na blisko 149 mln zł. W tym roku SSN dostanie 69,9 mln zł. Prawdopodobnie dziś zostanie wreszcie sfinalizowane przekazanie Stoczni Nowej akcji wrocławskiej Kogeneracji przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Pod zastaw wartych prawie 62 mln zł papierów spółka chce dokupić brakujący majątek produkcyjny. Jak poinformował Andrzej Stachura, prezes SSN, prowadzone są też rozmowy z jednym z banków na temat komercyjnego kredytu na budowę statku: - Jeżeliby się nam udało i bank zgodziłby się pożyczyć pieniądze, byłaby to pierwsza jaskółka, że zmienia się nastawienie instytucji finansowych do sektora. Z kolei minister gospodarki Jacek Piechota potwierdził informacje o rozmowach z inwestorami, m.in. ukraińskimi, w sprawie ich wejścia kapitałowego w branżę stoczniową: - Mówimy o powiązaniach kapitałowych, a nie o przejęciu kontroli nad całą branżą - zaznaczył Piechota. W najbliższych dniach Związek Przemysłowy Donbasu powinien sfinalizować kupno Huty Częstochowa, producenta blach okrętowych. Przez tę firmę resort chciałby związać Ukraińców również ze stocznią w Szczecinie, jako odbiorcą produkcji. W grę wchodzi kupno pakietu akcji Korporacji Polskie Stocznie. - Na razie nie mogę powiedzieć, jaką pulę akcji miałby objąć taki inwestor. Trwają negocjacje. Jaki będzie ostateczny kapitałowy kształt KPS, pokaże przyszłość - powiedział Piechota. Nie wykluczył też możliwości bezpośredniego kupna akcji w którejś ze stoczni przez inwestora. KPS ma być "czapą" dla stoczni produkcyjnych. Po komercjalizacji pod jej skrzydła ma także wejść Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl