Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gmina plecami do nabrzeży

Kurier Szczeciński, 2005-05-17
Obawiam się, że działania secesyjne mogą wyrządzić ogromną szkodę dla całego rejonu u ujścia Odry nie krył zaniepokojenia prof. Henryk Salmonowicz w przerwie wczorajszej konferencji naukowej Porty Morskie 2005, która odbyła się w hotelu Radisson SAS w Szczecinie. Naukowcy i praktycy dyskutowali o wpływie portów morskich na funkcjonowanie i rozwój ich otoczenia. Otoczenie może być społeczno-polityczne, ekonomiczne, środowiskowe, naukowo-badawcze, gospodarcze podał kilka przykładów zależności prof. Krzysztof Chwesiuk z Akademii Morskiej. Dodał, że do otoczenia należą również transport oraz dostawcy ładunków. Na konieczność dobrych aktów prawnych i współpracy z samorządami zwróciła uwagę posłanka Elżbieta Piela-Mielczarek. W wystąpieniu przypomniałam, że w 2006 r. będzie obowiązywała ulga w podatku nieruchomości portowych, więc samorząd będzie musiał wcześniej wiedzieć, jaki teren będzie przeznaczony pod inwestycje i o ile mniej będzie miał dochodów. Piela-Mielczarek przypomniała też o kontroli NIK, w której skrytykowano gospodarowanie gruntami portowymi przez państwowe agencje. W Kołobrzegu np. Agencja Mienia Wojskowego nie chce, aby grunt przejęło miasto. W takiej sytuacji rząd powinien spojrzeć na sprawę z punktu widzenia dobra polityki morskiej uważa posłanka. Z kolei prof. Henryk Salmonowicz z Uniwersytetu Szczecińskiego obawia się, że ewentualne odłączenie się od siebie portów Szczecin-Świnoujście pogorszy ich szanse przy ubieganiu się o pieniądze unijne i z Banku Światowego. Ja poszedłbym w stronę przeciwną w kierunku wspólnego zarządu publicznego nad całym rejonem portów u ujścia Odry, łącznie z portem w Policach oświadczył. Zdaniem Andrzeja Montwiłła, byłego prezesa portów, a teraz prezesa Żeglugi Bydgoskiej, mimo "pięknych słów Szczecin nie ma ochoty specjalnie współpracować w sprawach portowych". Zadowolenia z konferencji nie krył Dariusz Rutkowski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście: Powiedziano, że gminy nie angażują się w port, nie prowadzą polityki przestrzennej, dzięki której np. uzbrajałyby tereny pod działalność portową. Tymczasem dzięki temu miasto o wysokim bezrobociu pomagałoby samo sobie, gdyż wspierałoby tworzenie miejsc pracy uważa Rutkowski. Tak dzieje się w wielu portach zachodnich, gdzie samorządy przeznaczają na ten cel wielomilionowe kwoty.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl