Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Patrolowce z "Gryfii"

Namiary na Morze i Handel, 2005-03-25

Pięć jednostek patrolowych dla służby ochrony wybrzeża Królestwa Norwegii (Norwegian Coastguard) wybuduje Szczecińska Stocznia Remontowa "Gryfia". Kontrakty podpisano 12 lutego br. Jednostki budowane są z funduszy rządowych Norwegii dla prywatnych armatorów: Remey Management AS (3 statki) i Reraay Shipping AS (2 statki). Wartość umów przekracza 160 mln zł (ok. 32 mln zł za jednostkę), z możliwością budowy kolejnych pięciu patrolowców w tej samej cenie. Pierwszy trafić ma do odbiorcy wiosną 2006 r. Kolejne - do końca 2007 r. "Gryfia" stanęła do przetargu w połowie ub.r, razem z 20 innymi stoczniami europejskimi. Na ostatnim etapie została wybrana spośród czterech, w tym dwóch norweskich i jednej hiszpańskiej. Dla przedstawicieli armatora i władz Norwegii, poza konkurencyjną ceną, znaczącym był fakt, że stocznia spełnia wszelkie wymogi międzynarodowych certyfikatów ISP 9001, ISO 45001, jak i certyfikatu AQAP110, wymaganego m.in. przez Biuro Wojskowej Służby Normalizacyjnej przy remontach jednostek NATO. Ponadto, "Gryfia" znana jest norweskim armatorom. Budowała promy: Torghatten i Torgtind dla Torghatten Trafikkselskap AS, a w ub.r. skracała o 7,20 m trawler Stella Viking (ex Stephens) dla Max Viking AS. Statki, które powstaną w Szczecinie, przeznaczone będą do patrolowania wybrzeży Norwegii oraz zadań związanych z ratownictwem morskim i ochroną środowiska. Wyposażone będą w łodzie ratownicze, lądowisko dla helikoptera oraz przystosowane do usuwania rozlewów oleju. Posiadać będą także: dziób przystosowany do pchania oraz pokład roboczy na rufie. Aby mogły pływać pod mostami nad fiordami, ich maksymalna wysokość nie może przekraczać 15 m (pod balastem). Napęd główny jednostki zapewni system spalinowo-elektryczny, w którym dwa silniki elektryczne będą napędzać dwa pędniki azymutalne na rufie, a na dziobie zainstalowany zostanie ster strumieniowy. Patrolowce będą dysponowały również nowoczesnym systemem nawigacji satelitarnej wraz z systemem dynamicznego pozycjonowania, umożliwiającym automatyczne utrzymanie pozycji niezależnie od warunków pogodowych. Statki, choć nie są sensu stricte jednostkami bojowymi, zostaną jednak dodatkowo uzbrojone w Norwegii. Tam też zostaną zarejestrowane. Przewiduje się, że na służbie będą spędzały ok. 330 dni w roku. -------------------- Charakterystyka podstawowa patrolowców z "Gryfii" Długość całkowita - 47,20 m Szerokość konstrukcyjna - 10,30 m Zanurzenie konstrukcyjne - 5,00 m Zanurzenie projektowe - 3,25 m Prędkość - 16 w Pomieszczenia mieszkalne dla 20 osób
 
Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl