Pięć jednostek patrolowych dla służby ochrony wybrzeża Królestwa Norwegii (Norwegian Coastguard) wybuduje
Szczecińska Stocznia Remontowa "Gryfia". Kontrakty podpisano 12 lutego br. Jednostki budowane są z funduszy rządowych Norwegii dla prywatnych armatorów: Remey Management AS (3 statki) i Reraay
Shipping AS (2 statki). Wartość umów przekracza 160 mln zł (ok. 32 mln zł za jednostkę), z możliwością budowy kolejnych pięciu patrolowców w tej samej cenie. Pierwszy trafić ma do odbiorcy wiosną 2006 r.
Kolejne - do końca 2007 r.
"Gryfia" stanęła do przetargu w połowie ub.r, razem z 20 innymi stoczniami europejskimi. Na ostatnim etapie została wybrana spośród czterech, w tym dwóch norweskich i
jednej hiszpańskiej.
Dla przedstawicieli armatora i władz Norwegii, poza konkurencyjną ceną, znaczącym był fakt, że stocznia spełnia wszelkie wymogi międzynarodowych certyfikatów ISP 9001, ISO 45001,
jak i certyfikatu AQAP110, wymaganego m.in. przez Biuro Wojskowej Służby Normalizacyjnej przy remontach jednostek NATO. Ponadto, "Gryfia" znana jest norweskim armatorom. Budowała promy: Torghatten i
Torgtind dla Torghatten Trafikkselskap AS, a w ub.r. skracała o 7,20 m trawler Stella Viking (ex Stephens) dla Max Viking AS.
Statki, które powstaną w Szczecinie, przeznaczone będą do patrolowania
wybrzeży Norwegii oraz zadań związanych z ratownictwem morskim i ochroną środowiska. Wyposażone będą w łodzie ratownicze, lądowisko dla helikoptera oraz przystosowane do usuwania rozlewów oleju. Posiadać
będą także: dziób przystosowany do pchania oraz pokład roboczy na rufie. Aby mogły pływać pod mostami nad fiordami, ich maksymalna wysokość nie może przekraczać 15 m (pod balastem).
Napęd główny
jednostki zapewni system spalinowo-elektryczny, w którym dwa silniki elektryczne będą napędzać dwa pędniki azymutalne na rufie, a na dziobie zainstalowany zostanie ster strumieniowy.
Patrolowce będą
dysponowały również nowoczesnym systemem nawigacji satelitarnej wraz z systemem dynamicznego pozycjonowania, umożliwiającym automatyczne utrzymanie pozycji niezależnie od warunków pogodowych.
Statki,
choć nie są sensu stricte jednostkami bojowymi, zostaną jednak dodatkowo uzbrojone w Norwegii. Tam też zostaną zarejestrowane. Przewiduje się, że na służbie będą spędzały ok. 330 dni w roku.
--------------------
Charakterystyka podstawowa patrolowców z "Gryfii"
Długość całkowita - 47,20 m
Szerokość konstrukcyjna - 10,30 m
Zanurzenie konstrukcyjne - 5,00 m
Zanurzenie
projektowe - 3,25 m
Prędkość - 16 w
Pomieszczenia mieszkalne dla 20 osób