Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Morskie ślady minionego roku

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2005-03-15
Głównie w obrotach portów przegląda się niczym w zwierciadle stan gospodarki kraju, choć nie tylko w nich. Czy owa maksyma, odwołująca się do tego, co się w portach działo w ciągu roku, który odszedł, wciąż, mimo upływu dziesiątków lat, potwierdza się? Czy i jak wysokie tempo wzrostu polskiej gospodarki przełożyło się na dynamikę obrotów portu w Szczecinie i w Świnoujściu, które mimo ponawianych prób rozdzielenia obydwu organizmów, nadal stanowią naturalną całość. Można ze stuprocentową pewnością stwierdzić, iż udał się obu dużym portom zachodniopomorskim rok 2004. Po pierwsze i najważniejsze, wyszły już ze sfery marzeń inwestycyjne zamiary pod nazwą Ostrów Grabowski i Półwysep Katowicki. Budowa infrastruktury tego drugiego oraz Ostrowa Grabowskiego, na którym zlokalizowany zostanie niemały przecież terminal, o projektowanych obrotach 80 tys. dwudziestostopowych kontenerów rocznie, ruszy nieodwołalnie za kilka miesięcy. I co najważniejsze, są już na to pieniądze. Co się zaś tyczy obrotów w portach ujścia Odry i Świny, to osiągnęły one pułap 15,5 mln ton. Były o blisko 9 proc. wyższe od tych w roku 2003. Mimo prognoz znacznej redukcji przeładunków węgla. Owa niespełniona prognoza to swego rodzaju miłe zaskoczenie. Tak wiele mamy wokół siebie spraw złych, smutnych, choć możliwych do uniknięcia, więc to zaskoczenie może zadowolić nie tylko portowców. Przełożenie wzrostu gospodarczego na wysokość obrotów portu - jest faktem, choć wyraża się on nie tyle masą przeładowanych towarów, ile tym, co się na nią złożyło, czyli wzrostem ilości przeładowanych kontenerów, a także drobnicy. Żeby jednak nie zafascynować się wymową sytuacji przedstawionej powyżej - mniej optymistycznie wygląda ona w polskim rybołówstwie, zwłaszcza po ostatnich rozstrzygnięciach unijnych, ograniczających możliwości naszych rybaków bałtyckich. Przyznane im limity nie tylko wymuszają redukcję nakładu połowowego, ale także, skutkiem podziału Bałtyku na strefę zachodnią i wschodnią, te jednostki łowcze jakie nam jeszcze zostaną, nie bardzo będą miały co łowić. Czy takie rozwiązania były dla nas rozwiązaniami jedynymi do przyjęcia? Chyba nie, ale najwidoczniej zabrakło z polskiej strony prób sięgania po rozwiązania inne, bardziej korzystne dla naszych rybaków. Dwunastu miesiącom roku minionego nie towarzyszyły - niestety - rozwiązania fiskalno-prawne, pozwalające na powrót statków naszej floty handlowej, spod bander obcych pod narodową. Nie powinno się też pominąć "ruchów tektonicznych" w Polskiej Żegludze Morskiej. Mam na uwadze manewry podjęte przez 11 menedżerów tej firmy i ostrym sprzeciwie ministra finansów Skarbu Państwa. Finał sprawy jeszcze przed nami. Mimo to nie wolno pominąć innych zapisanych w nim wydarzeń z obszaru żeglugi: rok 2004 zaowocował pierwszymi od dobrych kilku lat inwestycjami tonażowymi. Mam na uwadze budowę masowca "Kujawy", pierwszego z serii zamówionych w Chinach, a także niedawno zakupione promy "Wawel" i "Gryf". Kolejny kontenerowiec z serii budowanych w Stoczni Szczecińskiej Nowej wrócił pod sam koniec minionego roku z prób morskich. Stocznia ta, zmagając się ze skutkami niskiego kursu dolara i z szalejącymi cenami stali, nie bez wysiłku trzyma się na powierzchni i co więcej zdołała otworzyć sobie perspektywę pękatym portfelem zamówień. Nie ma więc powodów, by na rok, który minął, zbytnio wybrzydzać. W każdym razie, nie z punktu widzenia spraw gospodarki morskiej regionu. Co nie znaczy, że nie mógł być to rok dla niej lepszy.
 
Ryszard Bogunowicz
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl