Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Na szlaku północ-południe

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2005-03-15

Ogromną szansę rozwoju poszczególnych regionów w nowej Europie niesie za sobą tworzony Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy. To ogromne przedsięwzięcie, które tworzą partnerzy ze Szwecji, Polski, Czech i Słowacji. Służy ono tworzeniu korytarza transportowego łączącego północną i południową Europę poprzez regiony: Skanię w Szwecji, Zachodniopomorskie, Lubuskie, Dolnośląskie, Hradec Kralove w Czechach oraz Bratysławę na Słowacji. Korytarz, o którym mowa stanowić ma autostrada A-3, część międzynarodowej drogi E-65, linia kolejowa E-59 łącząca Świnoujście i Szczecin z południem Polski, także droga wodna doliny Odry. Co zrobiono dotychczas? W Słowacji wybudowano mosty, w Skanii ciągle modernizowana jest infrastruktura do projektowanego korytarza, a w Polsce tworzone są projekty w poszczególnych regionach. Po wielu debatach, spotkaniach i dyskusjach są one w końcu spójne i koordynowane. Interesy polskich regionów pogodzili Szwedzi, skomentował wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Henryk Rupnik, który przez ostatnie sześć miesięcy pełnił obowiązki przewodniczącego Międzyregionalnego Komitetu Sterującego, i który kończy swoje przewodnictwo, przekazując obowiązki regionowi Skania w Szwecji. Zgodnie z decyzją Komitetu Sterującego, za aprobatą samorządu zachodniopomorskiego, zostały zlecone zadania w zakresie badań i analiz merytorycznych i obsługi organizacyjnej. Zachodniopomorskie ubiega się o środki w ramach Programu Współpracy Przygranicznej PHARE Region Morza Bałtyckiego 2003 Fundusz Małych Projektów. Badania pozwolą na oszacowanie oddziaływania korytarza na gospodarczy rozwój obszarów położonych wzdłuż jego przebiegu, zintensyfikowanie działań na rzecz transportu wodnego, drogowego i kolejowego. Analizy pozwolą też uzasadnić potrzebę tworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Trans-portowego na arenie europejskiej. Efektem współpracy ma być nawiązanie nowych związków partnerskich oraz zainicjowanie impulsów rozwojowych w układzie północ-południe, których brak w dostatecznej ilości. Nowa propozycja Szwedów Szwedzi wychodzą z kolejną propozycją włączenia do tworzącego się Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego Niemców, tak by korytarz ten nie stanowił dla nich konkurencji. Nowy przewodniczący Komitetu Uno Aldegren już zainteresował koncepcją korytarza berlińczyków i Brandenburgię. Jest szansa, że dwujezdniowa S-3 z autostradami i węzłami powstanie nie tylko między Szczecinem a Świebodzinem (krzyżówka z A-2), ale także, że będzie biegła do granicy z Czechami. W prace nad projektem korytarza włączą się też Niemcy. W opinii dyr. departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim - Krystyny Kęckiej-Piotrowskiej, droga spełniałaby standardy europejskiego korytarza transportowego i nie wymagałaby zmiany statusu. Element wodny korytarza, jakim jest Odra już otrzymał status europejski. Trzeci, ważny element tej układanki stanowi linia kolejowa E-59, łącząca Świnoujście ze Szczecinem. Obecnie wiadomo, że najszybciej standardy korytarza ma szansę spełnić droga S-3. W przyszłym roku miałaby szansę rozpocząć się jej budowa. Właśnie trwają uzgodnienia projektu lokalizacji drogi w Ministerstwie Środowiska. Powstaje także projekt techniczny. W opinii wicemarszałka H. Rupnika korytarz stanowi fundamentalne przedsięwzięcie w tej części Europy. To co zostanie ustalone, od 2007 r. będzie realizowane przez budżety państw i regiony tworzące korytarz, dlatego niezbędne jest wszechstronne lobbowanie wewnątrz własnych państw i parlamentów. Niezbędne jest zatem poszerzenie grona państw Grupy Wyszechradzkiej, zainteresowanie tematem Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego, zadbanie o właściwe wpisy do tworzonych dokumentów, jak Koncepcji Spójności UE, wpisanie się z korytarzem do Narodowego Planu Rozwoju. A to nie wszystko. Trzeba zaistnieć w Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego, nowelizacji koncepcji przestrzennego rozwoju kraju, wpisanie się w programy operacyjne województw. Potrzebą jest też sięganie po środki pochodzące z polityki transportowej państw partnerskich.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl