Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Unia chce reprezentować

Kurier Szczeciński, 2005-05-16
"Wewnętrzny dokument Komisji Europejskiej z 1 kwietnia br. ujawnia plany Brukseli, dotyczące przejęcia prawa do reprezentacji krajów UE w Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO)" informuje Urząd Morski w Szczecinie. Wynika z niego, iż kraje unijne nie miałyby zabierać głosu w istotnych dla Brukseli kwestiach. Dotychczas każdy kraj może się wypowiadać na forum IMO we własnym imieniu. A gdy coś jest w kompetencji Wspólnoty, wówczas państwa członkowskie koordynują działania, nim wypowiedzą się na forum IMO. Tak np. było w sprawie statków dwuposzyciowych. "Państwa europejskie mające dostęp do morza bronią swojego prawa wypowiadania się na forum IMO, jeśli według nich w danej kwestii Unia Europejska nie jest odpowiednim forum" czytamy w informacji UMS. Okazuje się jednak, że UE chciałaby formalnie podejmować decyzję w jak największej liczbie spraw. Dotyczy to m.in. wprowadzania obowiązkowych instrumentów IMO dotyczących państwa bandery, wybrzeża i portu, bezpiecznego zarządzania statkami, kontroli państwa portu, zanieczyszczenia powietrza, wymagań dotyczących kontroli działań związanych ze zwalczaniem rozlewów olejowych, bezpieczeństwa morskiego, szkoleń i certyfikacji. Bruksela domaga się, by państwa członkowskie powstrzymywały się od wyrażania opinii, które podlegają unijnej kompetencji. Poinstruowała je także, by podjęły rozmowy w IMO, aby organizacja darzyła Komisję Europejską większym zaufaniem. Zresztą KE wielokrotnie sugerowała chęć zostania członkiem IMO. Pięć państw członkowskich wypowiedziało się przeciwko planom Komisji Europejskiej. "W trakcie spotkania unijnej komisji transportu Grecja, Cypr, Malta, Niemcy i Dania poinformowały Luksemburg, który pełni prezydencję w Unii Europejskiej, że są sceptycznie nastawione do planu KE" czytamy w informacji UMS. Grecki sekretarz stanu ds. handlu morskiego, Ionnis Tzoannos powiedział: Jesteśmy przeciwni tym propozycjom i nie widzimy powodu, dla którego mielibyśmy zmieniać ustalenia z 1994 roku. Zawarte wtedy porozumienie zakładało, że każde z państw Unii posiada pełną niezależność w IMO. Tylko Francja popiera ten pomysł. Pozostałe 19 państw nie zajęło stanowiska, "co zazwyczaj oznacza, że uznają, iż plan nie będzie ich dotyczył" czytamy w informacji UMS. Bruksela, jak się przypuszcza, ma podobne plany w stosunku do Międzynarodowej Organizacji Pracy oraz Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl