O 11,5 procent mniej ładunków niż rok wcześniej przewieźli w 2004 roku morzem krajowi armatorzy - poinformował GUS.
Natomiast obroty ładunkowe w polskich portach morskich wzrosły o 9,8 procent.
Ze statystyk GUS wynika, że morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2004 r. liczyła 118
statków. Średni wiek jednostek wynosił 19,5 lat, w tym dla statków pod banderą polską średnia wieku to 29,2 lata, a dla tych pod banderą obcą - 18,4 lat. Ponadto polscy armatorzy eksploatowali 12 statków
transportu morskiego dzierżawionych od armatorów zagranicznych.
"Obroty przeładunkowe w polskich portach morskich w 2004 r. wzrosły o 9,8 procent w stosunku do roku poprzedniego, w tym obrót ładunków
tranzytowych zwiększył się o 13,3 procent" - czytamy w informacji GUS. Największy wzrost obrotów wystąpił w portach: Gdańsk, Szczecin, Stepnica, Władysławowo. "Do portów morskich w ruchu
międzynarodowym zawinęło 22,6 tys. statków transportowych, o 24 procent mniej niż w 2003 r., ich łączna pojemność netto była mniejsza o 3,9 procent, a pojemność brutto zmniejszyła się o 2,2 procent".
Mniejszy o 36,5 proc. był również międzynarodowy ruch pasażerów w portach.
W 2004 r. w polskich stoczniach zbudowano 25 statków o pojemności brutto ponad 100 ton każdy. To o 78,6 procent więcej niż w
2003 r. Ich łączna nośność była o 14,1 procent większa, a pojemność brutto o 55,8 procent większa.