Żeglugowa spółka Odratrans SA jeszcze w tym roku ma zadebiutować na warszawskiej giełdzie. W ten sposób firma chce
pozyskać środki na dalszy rozwój.
- Mogę jedynie potwierdzić, że nasz prospekt emisyjny jest już w Komisji Papierów Wartościowych i Giełd - mówi Arkadiusz Förster, dyrektor ds. kontaktów z mediami
Odratransu. - Nasza firma chciałaby zadebiutować w drugiej połowie tego roku.
Ze środków uzyskanych poprzez giełdę spółka planuje podwyższyć kapitał o 25-30 procent.
- W 2003 roku nasza firma miała
3,1 mln zł zysku. W zeszłym roku wzrósł on do 6,6 mln zł. Natomiast przychody wyniosły 70,5 mln zł, czyli o prawie 10 mln więcej niż rok wcześniej - wylicza Förster.
W Odratransie liczą, że rok bieżący
będzie jeszcze lepszy w związku z faktem, że od roku Polska jest w Unii Europejskiej.
- Naszą przyszłość wiążemy z żeglugą po europejskich szlakach. Polskie rzeki i kanały są od lat niemodernizowane,
więc stały się mato żeglowne - przypomina Förster. - Po pierwszym maja takie firmy jak nasza nie mają w zasadzie żadnych ograniczeń w przewozach towarów po rzekach Europy Zachodniej, a spółka staje się
mocnym graczem zwłaszcza na rynku niemieckim. To w przewozach z Polski do Niemiec lub po Niemczech zanotowaliśmy w zeszłym roku aż 50 procent zysku.
Ewentualne pieniądze z emisji akcji potrzebne będą
armatorowi na zwiększenie potencjału przewozowego.
Aktualnie w skład grupy kapitałowej Odratransu wchodzi 7 spółek. Wśród nich są: Odratrans Stocznie, Odratrans Porty, Polska Żegluga Śródlądowa, Odra
Logistics, która specjalizuje się w transporcie drogowym i magazynowaniu towarów, Bunker-Service Industrietechnik GmbH, Winpol GmbH. Jedną z najważniejszych jest inna firma transportu śródlądowego -
Żegluga Bydgoska, w której wrocławski przewoźnik ma 85 proc. akcji. Do bydgoskiego armatora należą z kolei spółki: Stocznie Śródlądowe ŻB i Porty Śródlądowe ŻB.
We wchodzącej na giełdę spółce Odratrans
94 proc. akcji ma gliwicki Izo-Erg, który jest producentem elementów izolacyjnych.
Odratrans eksploatuje 110 pchaczy i 224 barki. Najważniejsze interesy tego armatora związane są ze Szczecinem, którego
węzeł wodny jest w pełni żeglowny. Przy ul. Spedytorskiej firma ma Oddział Handlu i Logistyki wraz z portem barkowym.
Grupa Odratrans przewozi 80 procent towarów po polskich szlakach śródlądowych.
Rocznie w ładowniach jej barek transportowanych jest od 6 do 8 mln ton różnych ładunków.