Ministerstwo Finansów opracowuje przepisy wprowadzające obowiązek barwienia i znakowania paliwa żeglugowego. Nowe rozwiązania
prawne to jedna z metod, które mają uniemożliwić nielegalny obrót tym towarem.
Na zlecenie Departamentu Podatku Akcyzowego ministerstwa Centralne Laboratorium Naftowe sprawdza substancje, które
mogłyby być stosowane do znakowania paliwa żeglugowego wykorzystywanego przez barki - pchacze i kutry. Nie jest ono obłożone podatkiem akcyzowym, co powoduje, że chętnie jest odsprzedawane na lądzie.
O
tym, że staje się to coraz popularniejsze, może świadczyć np. ubiegłoroczna afera kutrowa. Latem 2004 roku ujawniono, że kilkudziesięciu rybaków wprowadzało do obrotu przeznaczony m.in. do kutrów olej
żeglugowy Marine Gas Oil (MGO) jako olej napędowy. Był on ponad dwa razy tańszy, ale o prawie takich samych parametrach. Sprzedawano go właścicielom stacji benzynowych położonych na całym polskim wybrzeżu
Bałtyku. Na razie o udział w całym procederze zostało oskarżonych czterech rybaków z Kołobrzegu i Władysławowa.
Podobną działalność prowadziło dwa lata temu kilku właścicieli pchaczy pływających na
trasie Szczecin - Berlin. Zaopatrywali się w Niemczech w tańszy olej napędowy dla celów eksploatacyjnych. Mimo zużycia paliwa, pchacze wracając do kraju dysponowały nadwyżką oleju. W Szczecinie
sprzedawano ją najczęściej właścicielom stacji benzynowych lub prywatnych firm transportowych. Według prokuratury, na polski obszar celny wprowadzono około 1,2 mln litrów oleju napędowego. Straty Skarbu
Państwa wyniosły prawie 2 mln złotych.
O zmianę przepisów walczy m.in. szczecińska spółka bunkrowa Ship Service S.A. Rok temu, jako pierwsza w Polsce firma zaopatrująca statki w paliwo, z własnej
inicjatywy wprowadziła system zabezpieczenia paliw przez jego barwienie.
- Znakowanie paliw żeglugowych umożliwi ministerstwu sprawowanie faktycznej kontroli nad systemem dystrybucji tego
nieobciążonego podatkiem akcyzowym towaru. Daje również organom ścigania szansę na skuteczną walkę z nadużyciami. Sprzedaż jednej cysterny paliwa żeglugowego na lądzie to strata prawie 50 tys. zł dla
Skarbu Państwa z tytułu niezapłaconych podatków -stwierdził Jerzy Krzystyniak, prezes Ship Service.
Proponowane zmiany mają polegać m.in. na wykorzystaniu rozwiązań stosowanych na rynku sprzedaży
lekkich olejów opałowych.
Paliwo barwione jest profesjonalnym preparatem stosowanym do podobnych celów w krajach Unii. W Belgii i Holandii jest ono barwione na niebiesko, w Danii, Szwecji i Norwegii -
na zielono, a w Niemczech - na czerwono.