W ramach Narodowego Planu Rozwoju (NPR) na lata 2007-2013 realizowane powinny być inwestycje, które sprawią, że
gospodarka morska i transport staną się bardziej konkurencyjne. Wczoraj przedstawiciele rządu konsultowali w Szczecinie wstępną wersję projektu z przedstawicielami samorządów i przedsiębiorców.
Na
inwestycje infrastrukturalne ujęte we wstępnym projekcie NPR Unia Europejska przeznaczy setki milionów euro. Plan nie jest jednak - jak zauważył wojewoda Stanisław Wziątek - jedynie "narzędziem
wyciskania środków" z funduszy unijnych, lecz również "sposobem modernizacji polskiej gospodarki".
A jest co modernizować. Jak poinformował Andrzej Kasprzak, przewodniczący Krajowej Izby
Gospodarki Morskiej, w Polsce jest zaledwie 637 km dróg spełniających standardy unijne. Na ponad 9 tys. km tras kolejowych obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km na godzinę z powodu złego stanu
technicznego infrastruktury kolejowej. Pomocy wymaga też przemysł stoczniowy, który zatrudnia obecnie aż 25 tys. osób, a wraz z kooperantami ponad 100 tys.
Szef izby zwrócił też uwagę na unijny
program"Marco Polo 2", dzięki któremu do zagospodarowania jest 740 mln euro na inwestycje transportowe, w tym na tzw. autostrady morskie. Tu również nasz kraj ma wiele do zrobienia - flota krajowa
jest bowiem "w krytycznym stanie". Dzięki dywersyfikacji źródeł dostaw ropy naftowej, zyskać może nie tylko bezpieczeństwo energetyczne państwa, ale również polska gospodarka morska. Jest bowiem
możliwość transportu drogą morską ropy np. z Libii. Zyskają polscy armatorzy i producenci zbiornikowców. Dofinansowanie procesu dochodzenia do takiej dywersyfikacji przez państwo zgodne byłoby z polityką
UE.
Marszałek Zygmunt Meyer zwrócił uwagę, że wśród priorytetów są m.in. projekty związane z modernizacją portów oraz ich dostępnością. Dotyczy to tak Szczecina (obwodnica zachodnia i przeprawa Police
- Święta), jak i Świnoujścia i Kołobrzegu.
Dariusz Rutkowski, prezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zwrócił uwagę, że w projekcie NPR powinien się znaleźć zapis, który otwierałby
możliwość utworzenia środkowoeuropejskiego korytarza transportowego. Uważa on również, że projekt powinien uwzględniać budowę ekspresowej S-3 aż do granicy z Czechami. Modernizacja tras kolejowych E 59 i
CE 59 (Szczecin - Poznań i Szczecin -Wrocław) powinna objąć również odcinek Szczecin - Świnoujście.
NPR, który były wicepremier Hausner nazwał "naszą strategią lizbońską", to zaledwie wstępny
projekt. Prace nad planem będzie kończyć przyszły rząd.