Podpisano umowę na finansowanie statków, które będą budowane ze stratami. W czwartek dokument parafowali Jacek
Piechota, minister gospodarki, i Andrzej Dorosz, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego.
Umowa jest dopełnieniem ustawy o subwencjach państwa do niektórych nierentownych kontraktów na budowę jednostek,
która weszła w życie pod koniec marca. Stocznie mogą liczyć maksymalnie na kwotę 6 procent wartości jednostki. Pomocą państwa mogą być objęte chemikaliowce, kontenerowce, produktowce (do transportu
płynnych chemikali) oraz statki typu LNG (do przewozu skroplonego gazu).
- Organem udzielającym dopłaty jest minister gospodarki. Natomiast BGK dokonuje oceny wniosków, a po przyznaniu dopłaty przez
ministra, zawiera ze stoczniami umowy o dopłatę oraz kontroluje ich wykonanie - mówi Rafał Jesswein, p.o. naczelnika wydziału marketingu BGK
Oparte na zapisach unijnego rozporządzenia 1177/2002 dopłaty
obowiązują już w niektórych krajach Wspólnoty - Niemczech, Holandii, Włoszech, Francji, Danii i Hiszpanii. Mają zrównać szansę europejskich stoczni w konkurencji na rynku światowym, zwłaszcza z Koreą.
- Wprowadzenie systemu dopłat bezpośrednich w Polsce wymagało uprzedniej zgody Komisji Europejskiej, która dała ją 31 marca - mówi Jesswein.
Subwencje mają być wypłacane do kontraktów zawartych po 24
października 2002 r., ale przed 31 marca br. - W poszczególnych latach będą wypłacane w miarę możliwości budżetowych. Na rok bieżący przewidziano 110 mln zł - zaznacza dyrektor Jesswein.
Poinformował
on również o sześciu umowach, które zawarł na początku marca Bank Gospodarstwa Krajowego z Fortis Bankiem, mającym swój oddział w norweskim Oslo. Dotyczą one dopłat do oprocentowania kredytów eksportowych
o stałych stopach procentowych o łącznej wartości ok. 260 mln USD w ramach programu Dopłat do Oprocentowania Kredytów Eksportowych (DOKE). - Kredyty te udzielone są na sfinansowanie zakupu sześciu
chemikaliowców w Stoczni Szczecińskiej Nowej dla norweskiego armatora Odfjell ASA - wyjaśnia Jesswein.
DOKE polega na wzajemnych rozliczeniach dodatnich i ujemnych różnic oprocentowania między BGK a
bankiem kredytującym transakcję handlową według stałej stopy procentowej.
-Mechanizm wyrównywania stóp procentowych pozwala utrzymać stały koszt finansowania kontraktu niezależnie od sytuacji rynkowej.
Warunkiem skorzystania z możliwości, jakie daje program, jest eksport towarów i usług polskiego pochodzenia finansowany kredytem bankowym o okresie spłaty co najmniej 2 lat. System jest szeroko
rozpowszechniony w krajach OECD - dodaje dyrektor.