Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Podpisy pod dopłatami

Kurier Szczeciński, 2005-04-11
Podpisano umowę na finansowanie statków, które będą budowane ze stratami. W czwartek dokument parafowali Jacek Piechota, minister gospodarki, i Andrzej Dorosz, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego. Umowa jest dopełnieniem ustawy o subwencjach państwa do niektórych nierentownych kontraktów na budowę jednostek, która weszła w życie pod koniec marca. Stocznie mogą liczyć maksymalnie na kwotę 6 procent wartości jednostki. Pomocą państwa mogą być objęte chemikaliowce, kontenerowce, produktowce (do transportu płynnych chemikali) oraz statki typu LNG (do przewozu skroplonego gazu). - Organem udzielającym dopłaty jest minister gospodarki. Natomiast BGK dokonuje oceny wniosków, a po przyznaniu dopłaty przez ministra, zawiera ze stoczniami umowy o dopłatę oraz kontroluje ich wykonanie - mówi Rafał Jesswein, p.o. naczelnika wydziału marketingu BGK Oparte na zapisach unijnego rozporządzenia 1177/2002 dopłaty obowiązują już w niektórych krajach Wspólnoty - Niemczech, Holandii, Włoszech, Francji, Danii i Hiszpanii. Mają zrównać szansę europejskich stoczni w konkurencji na rynku światowym, zwłaszcza z Koreą. - Wprowadzenie systemu dopłat bezpośrednich w Polsce wymagało uprzedniej zgody Komisji Europejskiej, która dała ją 31 marca - mówi Jesswein. Subwencje mają być wypłacane do kontraktów zawartych po 24 października 2002 r., ale przed 31 marca br. - W poszczególnych latach będą wypłacane w miarę możliwości budżetowych. Na rok bieżący przewidziano 110 mln zł - zaznacza dyrektor Jesswein. Poinformował on również o sześciu umowach, które zawarł na początku marca Bank Gospodarstwa Krajowego z Fortis Bankiem, mającym swój oddział w norweskim Oslo. Dotyczą one dopłat do oprocentowania kredytów eksportowych o stałych stopach procentowych o łącznej wartości ok. 260 mln USD w ramach programu Dopłat do Oprocentowania Kredytów Eksportowych (DOKE). - Kredyty te udzielone są na sfinansowanie zakupu sześciu chemikaliowców w Stoczni Szczecińskiej Nowej dla norweskiego armatora Odfjell ASA - wyjaśnia Jesswein. DOKE polega na wzajemnych rozliczeniach dodatnich i ujemnych różnic oprocentowania między BGK a bankiem kredytującym transakcję handlową według stałej stopy procentowej. -Mechanizm wyrównywania stóp procentowych pozwala utrzymać stały koszt finansowania kontraktu niezależnie od sytuacji rynkowej. Warunkiem skorzystania z możliwości, jakie daje program, jest eksport towarów i usług polskiego pochodzenia finansowany kredytem bankowym o okresie spłaty co najmniej 2 lat. System jest szeroko rozpowszechniony w krajach OECD - dodaje dyrektor.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl