Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Komputery na pokładzie

Namiary na Morze i Handel, 2005-02-21
Korzystając z komputerów w środowisku okrętowym, trzeba pamiętać iż statki pełnomorskie przemieszczają się bez ograniczeń, a do tego - w obrębie różnych stref klimatycznych. Dlatego producenci komputerów przeznaczonych do pracy na morzu, muszą poddać je "marynizacji", czyli wykonać w wersji zapewniającej prawidłowe funkcjonowanie na morzu. W procesie tym, komputery przystosowuje się do pracy na jednostce pływającej, poprzez wprowadzenie zmian konstrukcyjnych, podnoszących odporność na oddziaływanie różnego typu narażeń, charakterystycznych dla środowiska okrętowego. Przepisy Polskiego Rejestru Statków oraz innych towarzystw klasyfikacyjnych, rozróżniają trzy zasadnicze rodzaje zagrożeń dotyczących wyposażenia okrętowego: - narażenia klimatyczne; - narażenia mechaniczne; - narażenia elektromagnetyczne. Kolejnym etapem "marynizacji" jest poddanie komputera próbom odporności na te narażenia. Jednym z podstawowych standardów określających próby dla wyposażenia morskiego, w tym komputerów, jest międzynarodowa norma IEC 60945. Większość towarzystw klasyfikacyjnych, kierując się wymaganiami Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS), wydaje specjalne publikacje, określające poszczególne próby odporności. PRS podkreśla, że dla wyposażenia elektrycznego i elektronicznego wymagane jest przeprowadzenie: - prób funkcjonalnych, wraz z próbami zaniku i wahań parametrów energii zasilającej; - prób klimatycznych, obejmujących próby suchego i wilgotnego gorąca oraz zimna, a także mgły solnej i pleśni; - prób mechanicznych, składających się z prób wibracji sinusoidalnych oraz przechyłów statycznych i dynamicznych, jak również próby stopni ochrony obudowy; - prób kompatybilności elektromagnetycznej, zawierających próby odporności na wyładowania elektrostatyczne i pole elektromagnetyczne o częstotliwości radiowej, a od kilku lat także próby emisji zaburzeń promieniowanych i przewodzonych; - prób elektrycznych: pomiaru rezystancji i wytrzymałości elektrycznej izolacji; - prób pożarowych: odporności na rozprzestrzenianie płomienia i badania zapalności materiałów elektroizolacyjnych. Coraz częściej odstępuje się od prób mgły solnej, pleśni oraz pożarowych, nie można natomiast zrezygnować z prób kompatybilności elektromagnetycznej oraz prób wibracji sinusoidalnych i przechyłów, jak również prób gorąca. Odkąd komputery stały się składnikiem systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo żeglugi i nawigacji jednostek pływających, podlegają one również wymaganiom specjalnej normy międzynarodowej IEC BOO92-5O4. Na jej podstawie, PRS opracował polskie wymagania dla systemów komputerowych, jak np.: - bezpieczeństwo obsługi; - zabezpieczenie dostępu; - zapewnienie modułowości; - efektywność pracy układów wejścia/wyjścia; - pewność zasilania; - odporność na awarie. "Marynizacją" komputerów PC zajmują się wyspecjalizowane firmy. Jedną z nich jest brytyjska Mariner Systems UK Limited, legitymująca się świadectwami uznania (Type Approval Certificate) 10 największych towarzystw klasyfikacyjnych (prócz Rosyjskiego Morskiego Rejestru Statków). Wywarzane i montowane przez nią elementy komputerów wędrują do laboratoriów, gdzie poddawane są próbom i badaniom, zgodnie z programem opracowanym przy współudziale laboratoriów i zatwierdzonym przez towarzystwa klasyfikacyjne. Po ukończeniu badań, towarzystwo otrzymuje raport z jego wynikami. Jeśli są pozytywne to komputer, monitor lub inne elementy wyposażenia, otrzymują "świadectwo uznania typu wyrobu", ważne od 3 do 5 lat. Dodatkowo, każdy element powinien być oznaczony przez producenta charakterystycznym numerem i wymieniony w wydanym ateście. Elementy te producent nazywa Marines Kits. Tylko tak wyposażone komputery, zainstalowane na statku, są objęte świadectwem uznania i gwarancją producenta. Wiadomo, że każdy element wyposażenia w wykonaniu morskim, odpowiedzialny za bezpieczeństwo statku, jest droższy od takiej samej części w wykonaniu lądowym, gdyż w cenie zawierają się koszty "marynizacji" i związanych z tym badań, jak również certyfikacji. Na rynku dalekowschodnim stwierdzono przypadki fałszowania elementów ochrony i dokumentów z tym związanych. Montujący takie komputery chcą oszczędzić, choć często sami, w wyniku tego procederu, tracą. Znane są przypadki niewłaściwego działania na statkach "niemarynizowanych" urządzeń precyzyjnych i elektronicznych, w tym komputerów: niepracujące napędy pamięci, wypadające z obudów kineskopy itp. Komputery są wszechobecne w systemach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo statku, w tym: energetyczne, nawigacyjne, radiokomunikacyjne, pożarowe i ładunkowe, a przez to mają coraz większy wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. W tej sytuacji, nie można dopuszczać do stosowania urządzeń podrobionych na okrętowe, lub w wykonaniu lądowym - nieodpornych na środowisko.
 
Edward Szmit
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl