Zmiany geopolityczne znalazły swoje odzwierciedlenie w polskiej wymianie handlowej ze światem. Do 1989 r. oparta
była ona głównie na zamówieniach masowych, kontraktach opiewających na miliony ton ładunków, realizowanych przez duże krajowe centrale handlowe. Przekształcenia w przemyśle, do których doszło w ciągu
ostatnich piętnastu lat, wymusiły poszukiwanie nowych rozwiązań, nowych form transportu, których głównym zadaniem było zapewnienie szybkości docelowych oraz terminowych dostaw surowców i produktów.
Najskuteczniejsze rozwiązania, umożliwiające osiągnięcie tych celów, stworzył transport kontenerowy.
Zaistniała zmiana sytuacji na rynku przewozów morskich i lądowych, miała również wpływ na sferę
związaną z usługami kontrolnymi. Firmy rzeczoznawczo-eksperckie, ze względu na coraz to mniejsze znaczenie tradycyjnych usług kontrolnych, opierających się w dużej mierze na kontrolach ilościowych oraz
jakościowych przeładowywanych mas towarowych, rozpoczęły kształcenie kadr inspektorskich w kierunku usług specjalistycznych, związanych z obrotem kontenerowym.
Pojawienie się w polskich portach
kontenerów obcych armatorów w znacznym stopniu zwiększyło znaczenie usług związanych z oceną ich stanu technicznego oraz ujawniło nowe obszary, w których kontrola wykonana przez niezależne,
wyspecjalizowane firmy kontrolne staje się wręcz niezbędna.
Specyfika przewozów kontenerowych spowodowała rozwój rynku usług kontroli przedwysyłkowych oraz różnego rodzaju funkcji doradczych,
związanych z przygotowaniem towarów do wysyłki, prawidłowym załadunkiem do kontenerów oraz zabezpieczeniem i zamocowaniem ich na czas trwania transportu. Eksporterzy, zmuszeni do zmiany dotychczas
stosowanych form transportu, w wielu przypadkach nie posiadają wymaganej odpowiedniej wiedzy merytorycznej, co otworzyło nowe możliwości firmom rzeczoznawczo-eksperckim.
Pomimo znaczących zmian na
rynku handlu zagranicznego, kontrole - na różnych etapach przewozu ładunków - nie straciły na znaczeniu. Zmianie ulega ich zakres, kierunki, specyfika, forma, lecz główne cele pozostają nadal te same:
minimalizacja ryzyka i zapewnienie prawidłowych rozliczeń finansowych w międzynarodowej wymianie handlowej.