Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Drogi nie łączą portów

Kurier Szczeciński, 2005-03-17
Droga przez worek żytawski może oznaczać utratę ładunków dla portów u ujścia Odry - uważają kontrolerzy NIK-u. Krytycznym okiem spojrzeli oni również na połączenia drogowe wszystkich polskich portów. Wyniki lustracji Najwyższej Izby Kontroli obejmują okres od 2002 roku do pierwszej polowy 2004 roku. Badano, w jaki sposób państwo wykorzystuje "możliwości rozwojowe gospodarki morskiej". Zdaniem NIK-u, niekorzystny wpływ na wielkość przeładunków w polskich portach może wywrzeć "forsowana przez stronę niemiecką oraz czeską budowa drogi na terenie Polski przez tzw. worek żytawski". Kontrolerzy izby powołują się na informacje prezesa portu Szczecin i Świnoujście, który w maju 2004 r. poinformował resort infrastruktury, że może to spowodować przejęcie czeskich ładunków tranzytowych, które dotychczas obsługiwały zachodniopomorskie nabrzeża. "Zaniechanie inwestycji infrastrukturalnych na terenie zachodniej i północno-zachodniej Polski oraz jednoczesna realizacja połączenia drogowego przez "worek żytawski" może doprowadzić do utraty przeładunków 5 mln ton ładunków" - poinformował wówczas prezes portów. Być może sytuację poprawi obiecywana szybka budowa drogi ekspresowej S3 ze Szczecina na południe Polski. Generalnie jednak inspektorzy NIK-u zarzucają odpowiedzialnym resortom, że w badanym okresie "nie nastąpiła istotna poprawa dostępu drogowego" do portów. Nadal wąskim gardłem jest też sieć dróg wewnątrzportowych czy parkingów dla samochodów ciężarowych. Wokół portów nie wybudowano też wystarczającej ilości mostów i odcinków dróg, które pozwoliłyby wyprowadzić ruch ciężarówek z centrów miast, aby umożliwić im bezpośredni dojazd z dróg krajowych do nabrzeży. NIK zauważa, że w Szczecinie poprawiono co prawda dostęp do portu poprzez budowę przepraw mostowych przez Parnicę i Regalicę, jednak "pilnej modernizacji wymagają drogi wspomagające ulicę Gdańską oraz wewnętrzny układ dróg portowych wraz z parkingami dla ciężkiego transportu samochodowego". Z kolei w porcie świnoujskim zadowalające są tylko połączenia z Bazą Promów Morskich. "Natomiast Port Handlowy jest trudno dostępny dla ciężkiego transportu kołowego. Barierą są niskie parametry techniczne dróg i wiaduktów", m.in. w ciągu ulic Nowoartyleryjskiej, Ku Morzu oraz Barlickiego. NIK twierdzi również, że w sytuacji, gdy tuż za Odrą Niemcy budują sieć dróg na południe, portom w Szczecinie i Świnoujściu pomoże oddanie do eksploatacji kolejnego odcinka autostrady A-6 (do granicy z Niemcami), co przewidziane jest na 2006 rok.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl