Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Proces stoczniowego holdingu. Dla przyjemności szkodzenia

Kurier Szczeciński, 2005-03-09
Przed szczecińskim Sądem Okręgowym trwa proces zarządu stoczniowego holdingu. Składanie wyjaśnień zakończył wiceprezes ds. finansowych. Narastał konflikt między udziałowcami spółki, czyli niemiecką spółką Mulhan oraz Portą Holding. Pakiet akcji ASS chcieliśmy kupić przez Grupę Przemysłową 49 udziałów za 9 mln zł. Grupa nie miała ich posiadać i dlatego sprzedała je Porcie Holding. Pozwoliło to na zamianę zarządu ASS i zmniejszenie kosztów działalności spółki mówił wiceprezes Zbigniew Gąsior. Podczas postępowania w prokuraturze mówił pan o tej transakcji bardzo ogólnie. Teraz podczas procesu szczegółowo. Dlaczego? dopytywał przewodniczący składu sędziowskiego. Wtedy odpowiadałem na pytania prokuratora. Treść odpowiedzi jest odzwierciedleniem pytań. A nie padło pytanie o szczegóły tej transakcji wyjaśniał Gąsior. Dlaczego w lipcu 2002 roku sporządził pan notatkę dotyczącą niektórych transakcji zarządu? pytał prokurator. Po wszczęciu śledztwa w mediach pojawiły się informacje o transakcjach, którymi zajmowała się prokuratura. Po konsultacjach z adwokatem, dla szybszego wyjaśnienia sprawy ustaliliśmy, że powinniśmy jak najszybciej złożyć wyjaśnienia. Sporządziłem tę notatkę, ale nie może ona być świadectwem jakiegokolwiek planowania działań, które miały miejsce trzy lata wcześniej zapewniał wiceprezes. Dlaczego akurat te transakcje zostały w niej umieszczone? dociekał prokurator. Otrzymaliśmy z prokuratury list z informacjami, jakie transakcje są badane, oraz żądanie udostępnienia dokumentacji ich dotyczących. Dlatego te transakcje się w niej znalazły wspomagał kolegę Krzysztof Piotrowski, prezes holdingu. Wczoraj wyjaśnienia zaczął składać kolejny członek zarządu Andrzej Żarnoch, odpowiedzialny m.in. za sprzedaż statków. To jedyny z członków byłego kierownictwa Stoczni Szczecińskiej Porta Holding SA, który został zatrudniony w Stoczni Nowej. Żarnoch również nie przyznaje się do zarzucanych mu czynów. Podstawowym błędem policji, powielonym przez biegłych i prokuraturę, jest przyjęcie tezy, że Grupa Kapitałowa, której jądrem była Porta Holding, obejmuje tylko tę firmę i spółki zależne. Wyeliminowano istotny element Grupę Przemysłową. Oderwano wybrane operacje od nadrzędnego celu, którym była realizacja wspólnej strategii gospodarczej. Zniekształciło to obraz działalności zarządu Porty Holding. W konsekwencji przypisano jego członkom działania i motywy sprzeczne z prawem wyjaśniał Żarnoch. Dodał, że nawet z włączonych przez prokuraturę dokumentów można stwierdzić, że nigdy nie stwierdzono uchybień, które uzasadniałyby zarzuty nadużycia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków. Oskarżenie wybrało z setek operacji Porty Holding sześć. Według prokuratury, udział w nich Grupy Przemysłowej doprowadził do szkody w mieniu Porty Holding stwierdził wiceprezes i skomentował krótko zawartość aktu oskarżenia. Opisuje on mozolne przygotowania, na przestrzeni lat, zamiaru popełnienia przestępstwa przez zorganizowaną w tym celu grupę, która miała osiągnąć z tych czynności korzyści lub robiła to tylko dla samej przyjemności szkodzenia. Oskarżenie pomija szereg spraw, a inne zniekształca, aby udowodnić tę tezę. Zarząd holdingu został oskarżony o przekroczenie uprawnień i niedopełnienie obowiązków, przez co w latach 1999- 2000 miał narazić spółkę na szkody w wysokości ponad 68 mln zł. Prezesi mieli pełnić podwójne role współwłaścicieli zależnej od holdingu spółki Grupa Przemysłowa (GP), a z drugiej strony szefów Porty Holding, będących na kontraktach menedżerskich. Prokuratura uważa, że podejmowali działania zmierzające do osiągnięcia przez grupę zysku kosztem holdingu i chcieli, aby zobowiązania grupy były spłacane ze środków stoczniowego holdingu.
 
D. STANIEWSKI
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl