Zgodnie z szacunkami Międzynarodowego Funduszu Walutowego w ciągu najbliższych 10 lat handel światowy
może wzrosnąć dwukrotnie. Oznacza to także wzrost usług transportowych, w tym transportu morskiego.
W 2004 r. zanotowano 5% wzrost przewozów ładunków suchych - z 3760 do 3942 mln t. Największy wzrost
wystąpił w przewozach rudy żelaza - z 521 do 583 min t, węgla - z 613 do 644 mln t, wyrobów stalowych - z 197 do 206 mln t i zboża - z 263 do 265 mln t. Zgodnie z szacunkami, 2005 r. przyniesie kolejny,
znaczący wzrost przewozów drogą morską. Transporty rudy wzrosną do 631 mln t, czyli o 8%; węgla - o 5%, do 676 mln t; wyrobów stalowych - o 3%, do 213 mln t i zboża - o 1%, do 268 mln t.
Styczeń okazał
się najsłabszym miesiącem od października ub.r. W stosunku do grudniowego poziomu, Baltic Dry lndex spadł o 25%, Baltic Capesize lndex - o 30%, Balic Panamax lndex - o 23% i Baltic Handymax lndex - o
17%.
Średnie miesięczne bałtyckich indeksów frachtowych wciągu ostatnich trzech miesięcy kształtowały się następująco:
Bałtyckie indeksy frachtowe (średnie miesięczne)
-------------------
xro4 XII`04 I`05
Baltic Dry lndex (BDI) 5176 5 631 4 511
Baltic Capesize lndex (BCI) 7 269 7 847
6 039
Baltic Panamax lndex (BPI) 4 967 5 388 4 375
Baltic Handymax lndex (BHI) 30 202 32 912 28 053
Wahania indeksów i stawek frachtowych:
Indeksy [w punktach)
2005: 04.01 17.01 26.01
Baltic Dry lndex 4 456 4 668 4 340
Baltic Capesize lndex
5 951 6 302 5 906
Baltic Panamax lndex 4 242 4 524 4 137
Baltic Handvmax lndex 28 547 28 570 26 757
Stawki frachtowe (w USD/t)
2005: 04.01 17.01 26.01
węgiel 110 kt; Hmptn Rds - Rtdm 16,74 20,75 19,75
węgiel 140 kt; Rchrds Bay -
Rtdm 19,50 20,25 17,50
ruda żelaza 140 kt; Narwik - Rtdm 7,80 8,55 8,15
k v= tysięcy A n
Tendencje, jakim podlegał rynek frachtowy od listopada 2004 r. do stycznia 2005 r., przedstawiają średnie miesięczne stawki (w USD za dzień), które płacono za podróże w poniższych relacjach:
PANAMAX: Początek miesiąca - wahania indeksu, ale utrzymywała się tendencja rosnąca, druga połowa - spadek. Z Kontynentu na Daleki Wschód stawki wzmocniły się z 42 tys. do 42,5 tys. USD za dzień, za
podróże w rejonie Atlantyku - z 38,5 tys. do 39 tys. USD za dzień, natomiast z Dalekiego Wschodu na Kontynent wzrosły z 32 tys. do 34 tys. USD za dzień, a w rejonie Pacyfiku - z 33,5 tys. do 35 tys. USD
za dzień. W drugiej połowie - po znaczącym spadku pod koniec miesiąca - rynek ustabilizował się. Stawki we wszystkich relacjach wróciły do poziomu z początku miesiąca.
panamax (74 000 dwt)
XI '04 XII '04 I'05
podróże okrężne w rej. Atlantyku 41 400 41 400 34 000
Kontynent - Daleki Wschód
43 900 44 800 36 500
Daleki Wschód - Kontynent 38 500 41 400 33 100
podróże okrężne w rej. Pacyfiku 42 200 42 200 33 900
CAPE: w pierwszej połowie stycznia indeks podlegał wahaniom, ale stawki rosły. W drugiej połowie - najpierw spadł z 6302 do 5709 pkt, ale pod koniec wzmocnił się o 200 pkt. I tak, stawki z Kontynentu na
Daleki Wschód wzrosły z 90 tys. do 96 tys. USD za dzień. O 4 tys. USD, do 51 tys. USD za dzień, wzrosły stawki z Dalekiego Wschodu na Kontynent. Stawki za podróże w rejonie Atlantyku wzrosły z 70 tys. do
80 tys. USD za dzień, a na Pacyfiku - z 62 tys. do 70 tys. USD za dzień. W drugiej połowie stawki spadły, w zależności od relacji, od 25 do 35%. Stawki za 170 tys. t rudy żelaza z Brazylii do Rotterdamu
wahały się od 17,15 do 22,60 USA, a za 140 tys. t rudy z Narwiku do Rotterdamu - od 7,95 do 8,55 USD. Za 140 tys. t węgla z Hampton Roads do Rotterdamu płacono od 16,20 do 18,45 USD, za 160 tys. t węgla z
Wenezueli do Rotterdamu - od 17, 20 do 19, 60 USD, a do Hadery - od 20, 60 do 23,80 USD.
cape (170 000dwt)
XI'04 XII '04 I '05
podróże
okrężne w rej. Atlantyku 89 500 88 200 82 300
Kontynent - Daleki Wschód 102 000 101 700 95 000
Daleki Wschód - Kontynent 67 400 66 700
62 030
podróże okrężne w rej. Pacyfiku 83 600 84 100 78 200
HANDY; pomimo spokojnego rynku w pierwszej połowie miesiąca, stawki we wszystkich relacjach wzmocniły się. Po
krótkim słabszym okresie w drugiej połowie, w niektórych relacjach pod koniec zanotowano lekki wzrost. Za zboże z Brazylii na Kontynent, w partiach od 25 do 35 tys. t, początkowo płacono 51,50 USD, potem
stawka utrzymywała się na poziomie 53 USD. Natomiast stawki za zboże z US Gulf do Algierii wahały się od 53,50, przez 54,75, do 54,00 USD. Za partie od 20 do 25 tys. t wyrobów stalowych z Morza Czarnego
do Chin płacono od 50,50 do 51,00 USD. Za 30 tys. dostawy frachtowane na podróże z Afryki Południowej na Kontynent stawki wzrosły a 24,5 tys. do 27,5 tys. USD za dzień. Natomiast stawki za 30 tys. partie
zaangażowane na transatlantyckie podróże okrężne wahały się od 18,5 tys. do 19 tys. USD za dzień. 40 tys. partie w rejonie Pacyfiku uzyskiwały stawki od 24 tys. do 26 tys. USD za dzień - w pierwszej
połowie i do 22,5 tys. USD za dzień - w drugiej.
handysize (45 000 dwt]
XI'04 XII '04 I'05
podróże okrężne w rej. Atlantyku 26 500 26
800 22 250
Kontynent - Daleki Wschód 32 700 34 500 28 650
Daleki Wschód - Kontynent 26 200 28 200 23 400
podróże okrężne w rej. Pacyfiku 28 400 31
100 26 250