Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Rynek frachtowy - styczeń 2005

Namiary na Morze i Handel, 2005-02-07

Zgodnie z szacunkami Międzynarodowego Funduszu Walutowego w ciągu najbliższych 10 lat handel światowy może wzrosnąć dwukrotnie. Oznacza to także wzrost usług transportowych, w tym transportu morskiego. W 2004 r. zanotowano 5% wzrost przewozów ładunków suchych - z 3760 do 3942 mln t. Największy wzrost wystąpił w przewozach rudy żelaza - z 521 do 583 min t, węgla - z 613 do 644 mln t, wyrobów stalowych - z 197 do 206 mln t i zboża - z 263 do 265 mln t. Zgodnie z szacunkami, 2005 r. przyniesie kolejny, znaczący wzrost przewozów drogą morską. Transporty rudy wzrosną do 631 mln t, czyli o 8%; węgla - o 5%, do 676 mln t; wyrobów stalowych - o 3%, do 213 mln t i zboża - o 1%, do 268 mln t. Styczeń okazał się najsłabszym miesiącem od października ub.r. W stosunku do grudniowego poziomu, Baltic Dry lndex spadł o 25%, Baltic Capesize lndex - o 30%, Balic Panamax lndex - o 23% i Baltic Handymax lndex - o 17%. Średnie miesięczne bałtyckich indeksów frachtowych wciągu ostatnich trzech miesięcy kształtowały się następująco: Bałtyckie indeksy frachtowe (średnie miesięczne) ------------------- xro4 XII`04 I`05 Baltic Dry lndex (BDI) 5176 5 631 4 511 Baltic Capesize lndex (BCI) 7 269 7 847 6 039 Baltic Panamax lndex (BPI) 4 967 5 388 4 375 Baltic Handymax lndex (BHI) 30 202 32 912 28 053 Wahania indeksów i stawek frachtowych: Indeksy [w punktach) 2005: 04.01 17.01 26.01 Baltic Dry lndex 4 456 4 668 4 340 Baltic Capesize lndex 5 951 6 302 5 906 Baltic Panamax lndex 4 242 4 524 4 137 Baltic Handvmax lndex 28 547 28 570 26 757 Stawki frachtowe (w USD/t) 2005: 04.01 17.01 26.01 węgiel 110 kt; Hmptn Rds - Rtdm 16,74 20,75 19,75 węgiel 140 kt; Rchrds Bay - Rtdm 19,50 20,25 17,50 ruda żelaza 140 kt; Narwik - Rtdm 7,80 8,55 8,15 k v= tysięcy A n Tendencje, jakim podlegał rynek frachtowy od listopada 2004 r. do stycznia 2005 r., przedstawiają średnie miesięczne stawki (w USD za dzień), które płacono za podróże w poniższych relacjach: PANAMAX: Początek miesiąca - wahania indeksu, ale utrzymywała się tendencja rosnąca, druga połowa - spadek. Z Kontynentu na Daleki Wschód stawki wzmocniły się z 42 tys. do 42,5 tys. USD za dzień, za podróże w rejonie Atlantyku - z 38,5 tys. do 39 tys. USD za dzień, natomiast z Dalekiego Wschodu na Kontynent wzrosły z 32 tys. do 34 tys. USD za dzień, a w rejonie Pacyfiku - z 33,5 tys. do 35 tys. USD za dzień. W drugiej połowie - po znaczącym spadku pod koniec miesiąca - rynek ustabilizował się. Stawki we wszystkich relacjach wróciły do poziomu z początku miesiąca. panamax (74 000 dwt) XI '04 XII '04 I'05 podróże okrężne w rej. Atlantyku 41 400 41 400 34 000 Kontynent - Daleki Wschód 43 900 44 800 36 500 Daleki Wschód - Kontynent 38 500 41 400 33 100 podróże okrężne w rej. Pacyfiku 42 200 42 200 33 900 CAPE: w pierwszej połowie stycznia indeks podlegał wahaniom, ale stawki rosły. W drugiej połowie - najpierw spadł z 6302 do 5709 pkt, ale pod koniec wzmocnił się o 200 pkt. I tak, stawki z Kontynentu na Daleki Wschód wzrosły z 90 tys. do 96 tys. USD za dzień. O 4 tys. USD, do 51 tys. USD za dzień, wzrosły stawki z Dalekiego Wschodu na Kontynent. Stawki za podróże w rejonie Atlantyku wzrosły z 70 tys. do 80 tys. USD za dzień, a na Pacyfiku - z 62 tys. do 70 tys. USD za dzień. W drugiej połowie stawki spadły, w zależności od relacji, od 25 do 35%. Stawki za 170 tys. t rudy żelaza z Brazylii do Rotterdamu wahały się od 17,15 do 22,60 USA, a za 140 tys. t rudy z Narwiku do Rotterdamu - od 7,95 do 8,55 USD. Za 140 tys. t węgla z Hampton Roads do Rotterdamu płacono od 16,20 do 18,45 USD, za 160 tys. t węgla z Wenezueli do Rotterdamu - od 17, 20 do 19, 60 USD, a do Hadery - od 20, 60 do 23,80 USD. cape (170 000dwt) XI'04 XII '04 I '05 podróże okrężne w rej. Atlantyku 89 500 88 200 82 300 Kontynent - Daleki Wschód 102 000 101 700 95 000 Daleki Wschód - Kontynent 67 400 66 700 62 030 podróże okrężne w rej. Pacyfiku 83 600 84 100 78 200 HANDY; pomimo spokojnego rynku w pierwszej połowie miesiąca, stawki we wszystkich relacjach wzmocniły się. Po krótkim słabszym okresie w drugiej połowie, w niektórych relacjach pod koniec zanotowano lekki wzrost. Za zboże z Brazylii na Kontynent, w partiach od 25 do 35 tys. t, początkowo płacono 51,50 USD, potem stawka utrzymywała się na poziomie 53 USD. Natomiast stawki za zboże z US Gulf do Algierii wahały się od 53,50, przez 54,75, do 54,00 USD. Za partie od 20 do 25 tys. t wyrobów stalowych z Morza Czarnego do Chin płacono od 50,50 do 51,00 USD. Za 30 tys. dostawy frachtowane na podróże z Afryki Południowej na Kontynent stawki wzrosły a 24,5 tys. do 27,5 tys. USD za dzień. Natomiast stawki za 30 tys. partie zaangażowane na transatlantyckie podróże okrężne wahały się od 18,5 tys. do 19 tys. USD za dzień. 40 tys. partie w rejonie Pacyfiku uzyskiwały stawki od 24 tys. do 26 tys. USD za dzień - w pierwszej połowie i do 22,5 tys. USD za dzień - w drugiej. handysize (45 000 dwt] XI'04 XII '04 I'05 podróże okrężne w rej. Atlantyku 26 500 26 800 22 250 Kontynent - Daleki Wschód 32 700 34 500 28 650 Daleki Wschód - Kontynent 26 200 28 200 23 400 podróże okrężne w rej. Pacyfiku 28 400 31 100 26 250
 
Majola Grzelak
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl