Z początkiem roku rozpoczął działalność Port Morski w Policach Sp. z o.o., którego udziałowcami są Zakłady
Chemiczne "Police" SA i Gmina Police. Nowy podmiot, działający w oparciu o zapisy ustawy o portach i przystaniach morskich, będzie zarządzał portem, rozbudowywał infrastrukturę, pozyskiwał nowych
inwestorów i tereny pod inwestycje portowe.
W przeciwieństwie do innych zarządów portów, policki nie będzie władał suprastrukturą portową, nie będzie również zaangażowany kapitałowo w spółki
przeładunkowe. Usługi te w Policach będzie świadczył Zakład Transportu Wodnego, funkcjonujący w strukturach Zakładów Chemicznych Police SA. Jeszcze w grudniu ub.r. opublikowana została taryfa opłat
portowych (patrz: www.portpolice.pl).
W ubiegłym roku, gdy był to jeszcze port Zakładów Chemicznych, zawinęło tam około 350 statków i 400 barek, obsługujących wyłącznie zakłady. Nowy zarząd portu
zamierza zmienić tę sytuację. Jak twierdzi jego prezes, Marek Klabacha, zadaniem portu będzie także obsługa innych podmiotów, a co za tym idzie - ruch statków w porcie powinien wzrastać. Dlatego - jeśli
chodzi o przeładunki - spodziewa się dobrych wyników.
Aby jednak policki port mógł skutecznie funkcjonować, niezbędne jest spełnienie kilku warunków, z których podstawowym jest ścisła współpraca z
udziałowcami spółki: zakładami chemicznymi i gminą. Bardzo ważna dla portu będzie również realizacja zachodniej obwodnicy Szczecina. Droga ta stworzy bezpośrednie połączenie z europejskim systemem
autostrad, co będzie miało zasadnicze znaczenie, jeśli chodzi o obsługę portu od strony lądu.
Powstaje też strategia rozwoju portu, opracowywana we współpracy z udziałowcami spółki, która będzie
uwzględniać specyfikę jego gospodarczego zaplecza.
Duże znaczenie będzie miał również pobliski, policki park przemysłowy, Infrapark. Bliskość portu morskiego będzie niewątpliwie wielkim atutem
Infraparku, branym pod uwagę przy ewentualnej lokalizacji firm i zakładów produkcyjnych. W porcie czeka na inwestorów ponad 350 ha gruntów, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie - kolejne tereny, zarządzane
właśnie przez Infrapark. To potężny kapitał nowego portu. Zgłosiło się już nawet kilka zagranicznych podmiotów zainteresowanych ulokowaniem tam inwestycji.