Bałtycka Baza Masowa prawdopodobnie zmieni w tym roku udziałowca. Zakłady Azotowe Puławy SA chcą
sprzedać swój 50% pakiet akcji w bazie. Janusz Kupcewicz-Szwoch, prezes zarządu BBM, poinformował, że decyzja spowodowana jest planowanym na czerwiec 2005 r. debiutem giełdowym puławskich zakładów.
W
październiku 2004 r. "Puławy" ogłosiły przetarg na sprzedaż swoich udziałów w BBM, podobnie jak i w innych swoich spółkach zależnych. Prezes BBM nie chciał jednak zdradzić, kto przejmie akcje
puławskiej firmy. Być może, będzie to firma krajowa. Ewentualna zmiana udziałowca nie oznacza jednak prywatyzacji bazy w tym roku.
BBM obsługuje trzy grupy towarowe: nawozy płynne w eksporcie (roztwór
saletrzano-mocznikowy z ZA Puławy), ładunki sypkie luzem w eksporcie oraz paliwa płynne - w imporcie. Obroty w ub.r. utrzymały się na poziomie 2003 r. i wynosiły, odpowiednio, dla każdej z tych grup
towarów: 181,3 tys. t, 331,5 tys. t oraz 53,1 tys. t.
Tomasz Kaliszan, dyrektor do spraw eksploatacji BBM, poinformował, że część ładunków stanowi rosyjska sól potasowa sprzedawana do Brazylii. W 2003
r. jej tranzyt wzrósł do ponad 50 tys. t i poziom ten udało się utrzymać w ub.r. Jest to jedyny towar tranzytowy obsługiwany obecnie przez BBM.
W 2000 r., kiedy baza rozpoczynała działalność,
obsługiwała tylko dwóch klientów: Zakłady Azotowe Puławy oraz Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach. W miarę rozwoju firmy, przybyło jeszcze dwóch kluczowych kontrahentów: Anwil SA z Włocławka, który
zajmuje się m.in. produkcją nawozów azotowych oraz partner z Brazylii, obsługujący tranzyt soli potasowej. Pojawili się również importerzy paliw płynnych.
Konieczne stały się nowe inwestycje, głównie
rozbudowa zaplecza składowego, niezbędnego do bezpiecznej obsługi wszystkich ładunków. W 2002 r. rozpoczęto adaptację terminalu ładunków płynnych do obsługi (dodatkowo) paliw płynnych. Zaplecze składowe
zostało podzielone na część przeznaczoną do obsługi nawozów płynnych i na część przystosowaną do obsługi paliw. Układ technologiczny pozwala na natychmiastowe dostosowanie zbiorników do obsługi obu
produktów.
Trwa budowa stanowiska załadunku autocystern, umożliwiająca obsługę paliw płynnych trzeciej klasy zagrożenia pożarowego. W tym roku planowane jest zakończenie tej inwestycji. Wykonana
zostanie instalacja rurociągowa między zbiornikami składowymi, a stanowiskiem załadunku autocystern.
1 marca w BBM zostanie oddany do dyspozycji "Puław" drugi zbiornik, co pozwoli na zmianę
proporcji przeładunków między portami Gdyni i Gdańska. Brak odpowiedniej pojemności zbiorników w Gdyni powodował, że puławskie zakłady przeładowywały większość swoich towarów w Gdańsku - mimo posiadania
połowy udziałów w spółce gdyńskiej.
W 2004 r. dokonano też modernizacji urządzenia przeładunkowego ładunków płynnych na nabrzeżu Szwedzkim, dzięki któremu możliwy jest załadunek w relacji
bezpośredniej: statek - środek transportu lądowego.
W minionym roku powiększono również zaplecze dla ładunków sypkich o komorę płaskiego składowania, o pojemności 5 tys. t. Wraz z czterema silosami, o
łącznej pojemności 6O tys. t, zapewniła ona swobodną obsługę m.in. tranzytu rosyjskiego. Pozwala też na zwiększenie asortymentu magazynowanych towarów.
W sumie, inwestycje w Bałtyckiej Bazie Masowej,
wciągu minionych trzech lat, kosztowały blisko 3 mln zł. Finansowane były ze środków własnych.
Plany na 2005 r. zakładają wzrost obrotów przeładunkowych o minimum 10%. Powodem stagnacji poziomu
przeładunków bazy, na poziomie ponad 500 tys. t, są stabilne potrzeby jej klientów. Istnieją obawy, że członkowstwo Polski w Unii Europejskiej spowoduje szybki rozwój rolnictwa i rynek krajowy będzie mógł
wchłonąć większą ilość nawozów niż w latach minionych, a zatem i eksport może zmaleć.
W 2004 r. BBM wdrożyła system zarządzania jakością ISO 9001:2000. Od miesiąca trwają też prace nad wdrożeniem
zintegrowanego systemu zarządzania, opartego na normie ISO 9001, ISO 14001 i PN 18001, co oznacza zarządzanie jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy.