Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Inwestycje Bałtyckiej Bazy Masowej

Namiary na Morze i Handel, 2005-02-07

Bałtycka Baza Masowa prawdopodobnie zmieni w tym roku udziałowca. Zakłady Azotowe Puławy SA chcą sprzedać swój 50% pakiet akcji w bazie. Janusz Kupcewicz-Szwoch, prezes zarządu BBM, poinformował, że decyzja spowodowana jest planowanym na czerwiec 2005 r. debiutem giełdowym puławskich zakładów. W październiku 2004 r. "Puławy" ogłosiły przetarg na sprzedaż swoich udziałów w BBM, podobnie jak i w innych swoich spółkach zależnych. Prezes BBM nie chciał jednak zdradzić, kto przejmie akcje puławskiej firmy. Być może, będzie to firma krajowa. Ewentualna zmiana udziałowca nie oznacza jednak prywatyzacji bazy w tym roku. BBM obsługuje trzy grupy towarowe: nawozy płynne w eksporcie (roztwór saletrzano-mocznikowy z ZA Puławy), ładunki sypkie luzem w eksporcie oraz paliwa płynne - w imporcie. Obroty w ub.r. utrzymały się na poziomie 2003 r. i wynosiły, odpowiednio, dla każdej z tych grup towarów: 181,3 tys. t, 331,5 tys. t oraz 53,1 tys. t. Tomasz Kaliszan, dyrektor do spraw eksploatacji BBM, poinformował, że część ładunków stanowi rosyjska sól potasowa sprzedawana do Brazylii. W 2003 r. jej tranzyt wzrósł do ponad 50 tys. t i poziom ten udało się utrzymać w ub.r. Jest to jedyny towar tranzytowy obsługiwany obecnie przez BBM. W 2000 r., kiedy baza rozpoczynała działalność, obsługiwała tylko dwóch klientów: Zakłady Azotowe Puławy oraz Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach. W miarę rozwoju firmy, przybyło jeszcze dwóch kluczowych kontrahentów: Anwil SA z Włocławka, który zajmuje się m.in. produkcją nawozów azotowych oraz partner z Brazylii, obsługujący tranzyt soli potasowej. Pojawili się również importerzy paliw płynnych. Konieczne stały się nowe inwestycje, głównie rozbudowa zaplecza składowego, niezbędnego do bezpiecznej obsługi wszystkich ładunków. W 2002 r. rozpoczęto adaptację terminalu ładunków płynnych do obsługi (dodatkowo) paliw płynnych. Zaplecze składowe zostało podzielone na część przeznaczoną do obsługi nawozów płynnych i na część przystosowaną do obsługi paliw. Układ technologiczny pozwala na natychmiastowe dostosowanie zbiorników do obsługi obu produktów. Trwa budowa stanowiska załadunku autocystern, umożliwiająca obsługę paliw płynnych trzeciej klasy zagrożenia pożarowego. W tym roku planowane jest zakończenie tej inwestycji. Wykonana zostanie instalacja rurociągowa między zbiornikami składowymi, a stanowiskiem załadunku autocystern. 1 marca w BBM zostanie oddany do dyspozycji "Puław" drugi zbiornik, co pozwoli na zmianę proporcji przeładunków między portami Gdyni i Gdańska. Brak odpowiedniej pojemności zbiorników w Gdyni powodował, że puławskie zakłady przeładowywały większość swoich towarów w Gdańsku - mimo posiadania połowy udziałów w spółce gdyńskiej. W 2004 r. dokonano też modernizacji urządzenia przeładunkowego ładunków płynnych na nabrzeżu Szwedzkim, dzięki któremu możliwy jest załadunek w relacji bezpośredniej: statek - środek transportu lądowego. W minionym roku powiększono również zaplecze dla ładunków sypkich o komorę płaskiego składowania, o pojemności 5 tys. t. Wraz z czterema silosami, o łącznej pojemności 6O tys. t, zapewniła ona swobodną obsługę m.in. tranzytu rosyjskiego. Pozwala też na zwiększenie asortymentu magazynowanych towarów. W sumie, inwestycje w Bałtyckiej Bazie Masowej, wciągu minionych trzech lat, kosztowały blisko 3 mln zł. Finansowane były ze środków własnych. Plany na 2005 r. zakładają wzrost obrotów przeładunkowych o minimum 10%. Powodem stagnacji poziomu przeładunków bazy, na poziomie ponad 500 tys. t, są stabilne potrzeby jej klientów. Istnieją obawy, że członkowstwo Polski w Unii Europejskiej spowoduje szybki rozwój rolnictwa i rynek krajowy będzie mógł wchłonąć większą ilość nawozów niż w latach minionych, a zatem i eksport może zmaleć. W 2004 r. BBM wdrożyła system zarządzania jakością ISO 9001:2000. Od miesiąca trwają też prace nad wdrożeniem zintegrowanego systemu zarządzania, opartego na normie ISO 9001, ISO 14001 i PN 18001, co oznacza zarządzanie jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy.
 
Ewa Grunert
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl