Ostatni okres funkcjonowania portu gdańskiego charakteryzuje zintensyfikowanie działań rozwojowych.
Proładunkowa polityka portu, wyrażająca się rosnącymi nakładami na inwestycje i remonty, znajduje odzwierciedlenie w dynamicznie rosnących przeładunkach. O ile kilka lat temu przeładunki kształtowały się
na poziomie 17 mln ton, to w 2003 r. wyniosły już ok. 21,7 mln ton, a w 2004 r. - 23,3 mln ton.
Wejście Polski do Unii Europejskiej oznacza szansę na skorzystanie ze środków unijnych, które, m.in. w
ramach programu zrównoważonego rozwoju transportu, UE gotowa jest wyasygnować na poczet projektów realizowanych w krajach członkowskich. Już teraz port gdański zyskał akceptację na realizację 4 projektów,
w tym związanych z poprawą infrastruktury dostępu do portu od strony lądu (Sektorowe Projekty Operacyjne - Transport), na łączną kwotę 31,5 mln EUR. W planach na lata 2007-2013 znalazły się także zadania
wynikające z przyznania portowi gdańskiemu roli ważnego węzła multimodalnego w Transeuropejskim VI Korytarzu Transportowym.
Strategicznemu rozwojowi portu gdańskiego towarzyszą procesy dostosowywania
do ogólnoświatowych tendencji w branży portowej. Na początku 2005 r. rozpocznie się realizacja budowy największego w Polsce, głębokowodnego terminalu kontenerowego. Brytyjski inwestor (DCT) buduje
terminal o zdolności przeładunkowej 0,5 mln TEU w pierwszym etapie i 1 mln TEU w drugim etapie. Na początku stycznia 2005 r. podpisany został, przez brytyjskiego inwestora DCT, miasto Gdańsk oraz Zarząd
Morskiego Portu Gdańsk SA, list intencyjny, wyrażający wolę utworzenia, na niemal 140 ha powierzchni zlokalizowanej w pobliżu terminalu kontenerowego, Centrum Logistyczno-Dystrybucyjnego. Jego zadaniem
będzie świadczenie usług związanych z obsługą kontenerów, jak i ładunków w nich przewożonych.
Dynamicznie rozwija się Gdański Terminal Kontenerowy, funkcjonujący w porcie gdańskim od 1998 r. Dzięki
rosnącej atrakcyjności portu i sprawności marketingowej jego służb, zwiększa się liczba regularnych serwisów obsługiwanych przez GTK. Wśród nich znajduje się Orient Overseas Container Lines (OOCL),
zapewniający terminalowi połączenia z takimi portami, jak: Hamina, Helsinki, St. Petersburg, Kłajpeda, Tallin, Antwerpia, Rotterdam i Hamburg. Kontenery innych armatorów oceanicznych obsługuje linia
publiczna Inter Marinę Container Lines, której statki pływają na trasie Gdańsk - Hamburg - Bremerhaven. Z kolei linia kontenerowa Containerships Oy zapewnia połączenia z Gdańska, na trasie St. Petersburg
- Helsinki. Stosunkowo nowym połączeniem (funkcjonującym od kwietnia 2004 r.) jest kontenerowa linia żeglugowa między Gdańskiem a Wielką Brytanią. Linię obsługują statki litewskiego armatora Kursiu
Linija, które zawijają do takich portów Morza Północnego i Bałtyku, jak: Gdańsk, Kłajpeda, Ipswich, Rotterdam, Teesport, oferując szybki tranzyt z Gdańska do Wielkiej Brytanii i w przeciwnym kierunku.
Jeszcze "młodszym" serwisem (funkcjonującym od maja 2004 r.) jest linia kontenerowa Gdańsk - Bremerhaven - Hamburg - Gdynia - Gdańsk. Obsługuje ją belgijski armator Delphis N.V. Największym atutem
tego bezpośredniego połączenia jest bardzo krótki czas tranzytu. Od 6 lutego 2005 r. na mapie połączeń żeglugowych z portem gdańskim pojawia się nowy serwis duńskiego armatora DFDS TorLine: Gdańsk -
Karlshamn, z zawinięciem do Kłajpedy. Początkowo planowane jest jedno zawinięcie w tygodniu do Gdańska (Terminal Promowy Westerplatte), ale z czasem przewidywany jest wzrost częstotliwości połączeń.
Nowością natomiast jest możliwość zabierania na pokład mv. Kaunas także 263 pasażerów. Wprowadzenie serwisu liniowego towarowo-pasażerskiego, to częściowa realizacja zapowiedzi DFDS o powrocie obsługi
pasażerów.
Wzrost liczby regularnych połączeń miał istotny wpływ na zwiększenie przeładunków. O ile w 2003 r. Gdański Terminal Kontenerowy przeładował ok. 20 000 TEU, to w 2004 r. - już ponad 41 000
TEU. Prognozowany dalszy, systematyczny wzrost, wymaga dostosowania GTK do tak dynamicznie zwiększającej się liczby obsługiwanych kontenerów. Już w 2004 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA podjął decyzję
o modernizacji i rozbudowie Gdańskiego Terminalu Kontenerowego. W wyniku tych inwestycji, GTK będzie mógł przeładowywać nawet ponad 100 tys. TEU rocznie.
Na terenie Unii Europejskiej funkcjonują 32
wolne obszary celne. Jednym z nich jest Wolny Obszar Celny w porcie gdańskim, który istnieje od 8 lat. Wejście Polski do Unii Europejskiej sprzyja poszerzeniu wymiany handlowej z krajami spoza Unii oraz
wzrostowi obrotów w tranzycie do krajów trzecich. W 2004 r. na terenie Wolnego Obszaru Celnego przeładowano ponad 160 tys. ton różnych towarów. Największą grupę stanowiły owoce, składowane w doskonałych
warunkach, dzięki magazynom dostosowanym do europejskich standardów. Innym, ważnym elementem działalności, realizowanym na Wolnym Obszarze Celnym w porcie gdańskim, jest składowanie i dystrybuowanie
samochodów importowanych do Polski. W 2004 r., na nabrzeżach WOC, przeładowanych zostało ponad 15 tys. samochodów. Ponadto, realizowane są tam nie tylko usługi przeładunkowe samochodów, ale także
montażowe i serwisowe.
Obecnie na WOC realizowane są prace remontowo-inwestycyjne, w wyniku których wzrośnie potencjał przeładunkowy tego obszaru. Obejmują one zarówno modernizację nabrzeży, placów
składowych i magazynów, jak również budowę specjalistycznej rampy do obsługi statków typu ro-ro. Inwestycje te pozwolą na szersze wprowadzenie nowoczesnych technologii przeładunkowych w Wolnym Obszarze
Celnym.
Dzięki przeprowadzanym inwestycjom ZMPG SA skutecznie realizuje strategię obliczoną na uczynienie z portu gdańskiego portu uniwersalnego, przyjaznego klientom, o standardach odpowiadających
światowym.
Więcej informacji znajdą Państwo na www.portgdansk.pl.