Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy

Kurier Szczeciński, 2005-01-28
Słowacja wybudowała mosty, a Skania w Szwecji ciągle modernizuje infrastrukturę do projektowanego korytarza transportowego północ-południe. W Polsce na plac budowy nie wjechały jeszcze koparki. My mamy na razie projekty, na szczęście w poszczególnych regionach są już ze sobą zgodne. Do niedawna nie było wcale pewne, że regiony w Polsce, przez które ma przebiegać korytarz, zmierzają do tego samego. Inaczej drogę S-3, a wcześniej planowaną A-3, widziało na przykład województwo lubuskie, dla którego priorytetem była autostrada A-2. Mniej energicznie walczyło o A-3 również dolnośląskie. To się jednak zmieniło, jak zauważył wczoraj wicemarszałek Henryk Rupnik. To Szwedzi przedstawiciele Skanii w komitecie na rzecz utworzenia środkowoeuropejskiego korytarza pogodzili interesy polskich regionów. Teraz zamierzają włączyć do porozumienia Niemców, którzy dotąd traktowani byli jako konkurencja. Uno Aldegren, przewodniczący zarządu regionu Scania poinformował na wczorajszym posiedzeniu komitetu sterującego porozumienia na rzecz korytarza, że projektem zainteresowane są regiony Berlina i Brandenburgii. Jest szansa, że dwujezdniowa S-3 z autostradowymi węzłami powstanie nie tylko między Szczecinem a Świebodzinem (na skrzyżowaniu z A-2), lecz aż do granicy z Czechami, a w prace nad projektem korytarza zaangażują się Niemcy. Zdaniem Krystyny Kęckiej-Piotrowskiej, dyrektor departamentu infrastruktury w Zachodniopomorskim Urzędzie Marszałkowskim, droga taka spełniałaby standardy dla europejskiego korytarza transportowego i nie wymagałaby zmiany statusu (nie musi mieć statusu autostrady). Pani dyrektor podkreśla, że drugi ważny element korytarza Odra uznana już została, jako jedyna w Polsce, za drogę wodną o znaczeniu europejskim. Trzecim ważnym fragmentem infrastruktury transportowej korytarza jest linia kolejowa E-59. Zachodniopomorskie tymczasem nadal ubiega się o środki na kolejne analizy. Jedna ma dotyczyć oddziaływania korytarza na gospodarkę i natężenia ruchu kołowego po wprowadzeniu w Niemczech opłaty autostradowej, druga ma uzasadnić merytorycznie potrzebę utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (Landbridge). Dzisiaj wiadomo już, że najszybciej standardy korytarza ma szansę spełnić S-3. W 2006 roku miałaby się rozpocząć budowa. Obecnie trwają uzgodnienia projektu lokalizacji drogi z ministerstwem środowiska. Równocześnie powstaje projekt techniczny.
 
R. CIEPLIŃSKI
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl