Słowacja wybudowała mosty, a Skania w Szwecji ciągle modernizuje infrastrukturę do projektowanego
korytarza transportowego północ-południe. W Polsce na plac budowy nie wjechały jeszcze koparki. My mamy na razie projekty, na szczęście w poszczególnych regionach są już ze sobą zgodne.
Do niedawna
nie było wcale pewne, że regiony w Polsce, przez które ma przebiegać korytarz, zmierzają do tego samego. Inaczej drogę S-3, a wcześniej planowaną A-3, widziało na przykład województwo lubuskie, dla
którego priorytetem była autostrada A-2. Mniej energicznie walczyło o A-3 również dolnośląskie.
To się jednak zmieniło, jak zauważył wczoraj wicemarszałek Henryk Rupnik. To Szwedzi przedstawiciele
Skanii w komitecie na rzecz utworzenia środkowoeuropejskiego korytarza pogodzili interesy polskich regionów. Teraz zamierzają włączyć do porozumienia Niemców, którzy dotąd traktowani byli jako
konkurencja. Uno Aldegren, przewodniczący zarządu regionu Scania poinformował na wczorajszym posiedzeniu komitetu sterującego porozumienia na rzecz korytarza, że projektem zainteresowane są regiony
Berlina i Brandenburgii.
Jest szansa, że dwujezdniowa S-3 z autostradowymi węzłami powstanie nie tylko między Szczecinem a Świebodzinem (na skrzyżowaniu z A-2), lecz aż do granicy z Czechami, a w
prace nad projektem korytarza zaangażują się Niemcy. Zdaniem Krystyny Kęckiej-Piotrowskiej, dyrektor departamentu infrastruktury w Zachodniopomorskim Urzędzie Marszałkowskim, droga taka spełniałaby
standardy dla europejskiego korytarza transportowego i nie wymagałaby zmiany statusu (nie musi mieć statusu autostrady). Pani dyrektor podkreśla, że drugi ważny element korytarza Odra uznana już została,
jako jedyna w Polsce, za drogę wodną o znaczeniu europejskim. Trzecim ważnym fragmentem infrastruktury transportowej korytarza jest linia kolejowa E-59.
Zachodniopomorskie tymczasem nadal ubiega się o
środki na kolejne analizy. Jedna ma dotyczyć oddziaływania korytarza na gospodarkę i natężenia ruchu kołowego po wprowadzeniu w Niemczech opłaty autostradowej, druga ma uzasadnić merytorycznie potrzebę
utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (Landbridge).
Dzisiaj wiadomo już, że najszybciej standardy korytarza ma szansę spełnić S-3. W 2006 roku miałaby się rozpocząć budowa. Obecnie
trwają uzgodnienia projektu lokalizacji drogi z ministerstwem środowiska. Równocześnie powstaje projekt techniczny.