30 września br., w Porcie Północnym, zacumował największy w historii portu gdańskiego i wszystkich portów polskich statek
- VLCC Front Chief. Można się domyślać, że ładunek rekordowego w Gdańsku zbiornikowca, to tranzytowa ropa z Rosji. Jednostka opuściła terminal Naftoportu 2 października rano, po załadowaniu na nią 167 096
ton ropy. Statek zanurzony był niemal do 15 m.
Największe z odwiedzających Port Północny zbiornikowców to jednostki klasy aframax (od ok. 80 do 120 tys. ton nośności). Rzadko trafiają się większe,
a Front Chief, przy swoich ponad 300 tys. ton, stał się niekwestionowanym rekordzistą.
Jest to nowoczesny zbiornikowiec podwójnoposzyciowy, klasy "C", jeden z pięciu statków zbudowanych w
latach 1998-1999 w koreańskiej stoczni Hyundai HI, dla armatora Frontline z Bermudów, za którym stoi kapitał norweski - jednego z największych niezależnych operatorów zbiornikowców.
Wybrane dane
rekordzisty: długość całkowita - 334,45 m, szerokość - 58 m, wysokość boczna kadłuba - 31 m, zanurzenie - 22,72 m, nośność 310 392 t, GT/NT - 157 500/108 800, wysokość od stępki do szczytu najwyższego
masztu - 67,11 m, masa statku pustego 42 600 t, moc napędu głównego - 25 485 kW (34 650 KM), 1 śruba napędowa, 4-skrzydłowa, o średnicy 9,7 m.
Agentem portowym, który obsługiwał historyczny dla
Gdańska statek (chyba jedyny dotąd o nośności ponad 300 000 ton i o wiele większy od "następnego w rankingu") jest Morska Agencja Gdynia Ltd., przez swoje Biuro Portowe w Gdańsku.