W Stoczni Gdynia SA, 8 grudnia br., podpisano dokumenty handlowe i protokół zdawczo-odbiorczy kontenerowca panamax - drugiego
statku z serii 8234. Po podpisaniu dokumentów, odbyła się uroczystość podniesienia bandery liberyjskiej. Tego samego dnia statek udał się w podróż do Hamburga.
Jest to jednostka o ładowności
4400 TEU i nośności 57 000 t, zbudowana pod nadzorem i według przepisów Germanischer Lloyd, dla armatora niemieckiego MS "Amaranta" Schiffahrtsgesellschaft mbH & Cie. z grupy Peter Döhle
Schiffahrts KG z Hamburga. Budowa jednostki 8234/2 finansowana była przez armatora.
Statek, o nazwie czarterowej Norasia Enterprise charakteryzuje się długością ponad 286 m i szerokością ponad
32 m. Kontenerowiec osiąga prędkość eksploatacyjną 25 w, dzięki silnikowi głównemu typu 8RTA96 C o mocy 43 920 kW. Silnik ten, na licencji Wärtsilä NSD, został wykonany przez firmę Hyundai z Korei
Południowej. Kontenerowce typu 8234 są najszybszymi statkami budowanymi dotąd w całej historii Stoczni Gdynia. Pierwszy statek z tej serii - Norasia Valparaiso, zbudowany w ubiegłym roku, osiągnął na
próbach morskich szybkość 27 w.
Obecnie w Stoczni Gdynia SA budowanych jest sześć statków: dwa kontenerowce o pojemności 2670 TEU, trzy samochodowce do przewozu 6 tys. samochodów osobowych i
statek wielozadaniowy typu ro-lo.
W 2003 r. Stocznia Gdynia SA przekaże armatorom ogółem 5 statków o łącznej wartości sprzedaży 208 mln USD. Przed 8 grudnia, przekazano w tym roku armatorom 3
statki o wartości ponad 130 mln USD. Do końca bieżącego roku stocznia planuje przekazać armatorom jeszcze 2 statki.