Od 1 lipca 2004 r. wszystkie porty i statki będą musiały posiadać tzw. certyfikaty bezpieczeństwa, przyznane po
wprowadzeniu postanowień Międzynarodowego Kodeksu Zabezpieczenia Statków i Obiektów Portowych (Kodeks ISPS). Ponieważ kodeks nie został ratyfikowany przez Sejm RP, czego konsekwencją jest brak przepisów
wykonawczych oraz ustalenia instytucji wyznaczonej do wydawania certyfikatów portom i armatorom, powstaje realna groźba wstrzymania w portach polskich wszelkiego ruchu.
Problemy związane z
wprowadzaniem przepisów Kodeksu ISPS były tematem spotkania wojewody pomorskiego z szefami portów i stoczni, które odbyło się 21 kwietnia br., w Gdańsku.
- Po 1 lipca te porty, które nie będą
legitymować się certyfikatem bezpieczeństwa, staną się portami "brudnymi" - przypomniał Jan Ryszard Kurylczyk, wojewoda pomorski. - Podobna procedura dotyczyć będzie armatorów. Statek bez certyfikatu
nie zawinie do żadnego portu, natomiast jednostka straci certyfikat, jeśli zawinie do "brudnego" portu.
Prezesi portów, zarówno tych w Trójmieście, jak i leżących na półwyspie, zapewnili o
prowadzeniu planowych działań, które pozwolą na zakończenie wszystkich procedur wynikających z Kodeksu ISPS. Podobne zapewnienia złożyli prezesi stoczni. Janina Mentrak, dyrektor Departamentu Transportu
Morskiego w Ministerstwie Infrastruktury, poinformowała, że dokumenty potrzebne do ratyfikacji kodeksu są w Sejmie, a w ministerstwie powstał zespół do spraw ochrony portów i żeglugi. Bez względu na to,
czy polscy posłowie zdążą ratyfikować kodeks, od 1 lipca br. będzie on obligatoryjny. Dodatkowo, osobne przepisy będą obowiązywały w żegludze do USA. Głównie dotyczyć one będą bezpieczeństwa ładunków
kontenerowych oraz kontroli żywności.
Jak poinformował adm. Ryszard Łukasik, z Rady Bezpieczeństwa Narodowego, - w czerwcu w niektórych portach odbędą się ćwiczenia sprawdzające pracę systemu
bezpieczeństwa. - Postanowienia kodeksu są gigantyczną pracą, wymagającą współdziałania wszystkich służb - powiedział R. Łukasik. - Obawiam się, czy porty i stocznie zdążą zsynchronizować te działania do
1 lipca.
Wojewoda pomorski obiecał wszelką pomoc i załatwianie spraw związanych z Kodeksem ISPS "od ręki". 15 maja br. posłowie gdańscy zamierzają skierować do laski marszałkowskiej wniosek
o ratyfikowanie Kodeksu ISPS.