Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Wstrzymanie żeglugi po 1 lipca?

Namiary na Morze i Handel, 2004-05-07
Od 1 lipca 2004 r. wszystkie porty i statki będą musiały posiadać tzw. certyfikaty bezpieczeństwa, przyznane po wprowadzeniu postanowień Międzynarodowego Kodeksu Zabezpieczenia Statków i Obiektów Portowych (Kodeks ISPS). Ponieważ kodeks nie został ratyfikowany przez Sejm RP, czego konsekwencją jest brak przepisów wykonawczych oraz ustalenia instytucji wyznaczonej do wydawania certyfikatów portom i armatorom, powstaje realna groźba wstrzymania w portach polskich wszelkiego ruchu. Problemy związane z wprowadzaniem przepisów Kodeksu ISPS były tematem spotkania wojewody pomorskiego z szefami portów i stoczni, które odbyło się 21 kwietnia br., w Gdańsku. - Po 1 lipca te porty, które nie będą legitymować się certyfikatem bezpieczeństwa, staną się portami "brudnymi" - przypomniał Jan Ryszard Kurylczyk, wojewoda pomorski. - Podobna procedura dotyczyć będzie armatorów. Statek bez certyfikatu nie zawinie do żadnego portu, natomiast jednostka straci certyfikat, jeśli zawinie do "brudnego" portu. Prezesi portów, zarówno tych w Trójmieście, jak i leżących na półwyspie, zapewnili o prowadzeniu planowych działań, które pozwolą na zakończenie wszystkich procedur wynikających z Kodeksu ISPS. Podobne zapewnienia złożyli prezesi stoczni. Janina Mentrak, dyrektor Departamentu Transportu Morskiego w Ministerstwie Infrastruktury, poinformowała, że dokumenty potrzebne do ratyfikacji kodeksu są w Sejmie, a w ministerstwie powstał zespół do spraw ochrony portów i żeglugi. Bez względu na to, czy polscy posłowie zdążą ratyfikować kodeks, od 1 lipca br. będzie on obligatoryjny. Dodatkowo, osobne przepisy będą obowiązywały w żegludze do USA. Głównie dotyczyć one będą bezpieczeństwa ładunków kontenerowych oraz kontroli żywności. Jak poinformował adm. Ryszard Łukasik, z Rady Bezpieczeństwa Narodowego, - w czerwcu w niektórych portach odbędą się ćwiczenia sprawdzające pracę systemu bezpieczeństwa. - Postanowienia kodeksu są gigantyczną pracą, wymagającą współdziałania wszystkich służb - powiedział R. Łukasik. - Obawiam się, czy porty i stocznie zdążą zsynchronizować te działania do 1 lipca. Wojewoda pomorski obiecał wszelką pomoc i załatwianie spraw związanych z Kodeksem ISPS "od ręki". 15 maja br. posłowie gdańscy zamierzają skierować do laski marszałkowskiej wniosek o ratyfikowanie Kodeksu ISPS.
 
(eg)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl