W Stoczni Gdynia SA, 18 czerwca, nastąpiło przekazanie statku wielozadaniowego typu ro-lo Oranjeborg, zbudowanego na zamówienie
armatora holenderskiego Wagenborg Rederij BV - ostatniego z czterech zamówionych dotąd statków typu 8222.
Przypomnijmy, że zamówiło je pierwotnie szwedzko-fińskie konsorcjum armatorów B&N
Nordsjöfrakt AB i Pälkkiyhtyma. Seria miała znaczne opóźnienia w budowie. Trzy statki zostały przekazane, a z czwartego armator skandynawski zrezygnował. Oranjeborg, którego stępkę położono 16 sierpnia
2001 r., wodowany był dwukrotnie. Po pierwszym wodowaniu (pod nazwą Finnbirch, 8 marca 2002 r.), wiele miesięcy stał "na sznurku", gdyż w związku ze znanymi problemami stoczni ze zdobywaniem
finansowania na budowę statków oraz z przestojami w pracy, jego przekazanie pierwotnie zamawiającemu poważnie się przedłużyło, aż w końcu skandynawski armator, także w związku ze swoją własną nie
najlepszą sytuacją finansową, zrezygnował z tej jednostki.
Zakończenie realizacji jednego z najdroższych zamówień Stoczni Gdynia SA ostatnich lat, było możliwe dzięki trójstronnej umowie, pomiędzy
stocznią, armatorem, a Kredyt Bankiem SA, z listopada 2003 r.
"Porozumienie pozwoliło na pomyślną restrukturyzację transakcji. Jednocześnie określiło mechanizm finansowania, który umożliwił
dokończenie budowy statku bez dodatkowych środków obciążających stocznię" - powiedziała Małgorzata Kroker-Jachiewicz, prezes zarządu Kredyt Banku SA.
Na statku podniesiono banderę holenderską. W
oficjalnym komunikacie stoczni nie ujawniono ceny jednostki 8222/4, ale wcześniej w źródłach zachodnich mówiono o cenie za jeden statek z tej serii sięgającej ok. 30 mln USD.
Jednostki z serii
8222, spełniają jednocześnie cztery funkcje: drobnicowców, ro-lo, kontenerowców i masowców. Przystosowane są do przewozu głównie papieru w zwojach i na paletach oraz transportu glinki kaolinowej, blach
stalowych w rolach na karoserie samochodowe i przewozu wszelkiego rodzaju ciężkich pojazdów. Ro-lo typu 8222 wyposażony jest w system przeładunku burtowego (side-loaders), a także w rampę rufową. Kadłub
statku posiada podwójne burty i wzmocnienia lodowe na całej długości. Ze względu na delikatny i łatwopalny charakter przewożonego ładunku, jego bezpieczeństwo zapewnia komputerowy system oraz kamery TV.
Statek napędzać będą dwa, średnio-obrotowe silniki główne, typu 6L48, o mocy po 6300 kW, fińskiej firmy Wärtsilä. Siłownia statku przystosowana jest do pracy w systemie bezwachtowym.
Nadzór nad
budową statku sprawowało towarzystwo klasyfikacyjne LIoyd's Register of Shipping.
Główne parametry techniczne statku, to: długość - 161,00 m, szerokość - 25,60 m, zanurzenie - 9,00 m, prędkość -
17,5 węzła, nośność - 14 080 t.
Statek został zaprojektowany w Biurze Projektowym Stoczni Gdynia SA, pod kierownictwem Andrzeja Kozickiego.