Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Prywatni właściciele PŻM

Kurier Szczeciński, 2005-02-01
Jedenastu menedżerów Polskiej Żeglugi Morskiej przejęło kontrolę nad majątkiem tej państwowej firmy. Ich spółka APB Maklerzy Frachtujący posiada bowiem jedną "złotą" akcję Żeglugi Polskiej. Do ŻP należy większość statków i nieruchomości szczecińskiego armatora. Jak informowaliśmy, Paweł Brzezicki został w sierpniu odwołany ze stanowiska dyrektora PŻM po tym, jak NIK stwierdziła, że w 1999 r. jego zarząd sprzedał bez zgody właściciela - Skarbu Państwa - jedną akcję Żeglugi Polskiej peżetemowskiej spółce Polsteam Brokers. Teraz okazało się, że akcja ta została następnie sprzedana prywatnej spółce APB Maklerzy Frachtujący. Po kolejnych przekształceniach tej firmy, jej wspólnikami są obecnie menedżerowie PŻM: Sławomir Bałazy, prezes ŻP; Paweł Brzezicki, odwołany dyrektor; Andrzej Cieśliński, tymczasowy kierownik i dyr. finansowy; Zbigniew Janeczko, prezes Polsteam Brokers; Wojciech Kufel, szef biura personalno-administracyjnego PŻM; Krzysztof Muszyński, dyr. Zakładu Eksploatacji Floty; Tadeusz Niszczota, dyr. pionu zarządzania; Jerzy Perzyński, kier. działu prawnego; Marek Prowans, dyr. Polsteam Luxemburg; Paweł Szynkaruk, z-ca dyr. Zakładu Eksploatacji Floty; Leszek Trachimowicz, dyr. pionu techniczno-inwestycyjnego. Kontrolę nad Żeglugą Polską ułatwiają dokonane przez nich zmiany w statucie. Teraz uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy muszą zapaść jednomyślnie. Ponadto uchwały są nieważne, jeżeli w walnym nie uczestniczą wszyscy akcjonariusze. Także nowy dyrektor PŻM miałby problemy z kontrolą nad Żeglugą Polską. Firma APB Maklerzy Frachtujący, która posiada jedną akcję ŻP wartą 340 zł, ma równe prawa z PŻM, a Brzezicki nawet po odwołaniu będzie miał wpływ na armatora. W 2003 roku APB została przeniesiona ze Szczecina do Gdyni, a akta rejestrowe znalazły się w Sądzie Rejonowym w Gdańsku. Niestety, nie udało nam się dowiedzieć, co udziałowcy APB chcą zrobić z majątkiem, nad którym mają kontrolę. Kolejne sekretariaty w PŻM informowały, że dyrektorzy lub kierownicy są na ważnych naradach. Nieuchwytny był także przewodniczący rady pracowniczej armatora. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się jednak, że w zeszłym tygodniu, gdy zaistniała obawa, że spółką interesuje się prasa, zaproponowano pracownikom kupno udziałów po 500 zł za sztukę. Michał Stępniewski, doradca ministra skarbu, powiedział nam: - Uważamy, że sprzedaż tej jednej akcji oraz wszystkie późniejsze czynności prawne są nieważne. Aby jednak podjąć bardziej skuteczne działania, musimy mieć wgląd w dokumenty PŻM. Tymczasem nie zostaliśmy wpuszczeni do firmy. Wystąpiliśmy do NIK, aby rozszerzyła ona zakres kontroli w siedzibie tej firmy, zawiadomimy też Centralne Biuro Śledcze i przygotowaliśmy wniosek do prokuratury w sprawie działania na szkodę przedsiębiorstwa i Skarbu Państwa. Po 19 bm. będziemy chcieli doprowadzić, do wyboru nowego dyrektora PŻM. Dodam, że rząd przyjął zmianę ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, co po przyjęciu przez Sejm umożliwi komercjalizację PŻM.
 
Marek KLASA
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2020 info@maritime.com.pl