Kołobrzeg. 40,7 mln zł ma kosztować budowa kolejnego odcinka drogi do portu w Kołobrzegu. Inwestycję zrealizuje firma Skanska SA, która wygrała przetarg - poinformował w czwartek rzecznik ratusza Michał Kujaczyński.
Przetarg na budowę drogi miasto ogłosiło w październiku ub. r. Postępowanie miało dwa etapy. W pierwszym firmy składały wnioski o dopuszczenie do przetargu. W drugim ratusz prowadził negocjacje z wybranymi oferentami.
O udział w negocjacjach ubiegało się 19 spółek i konsorcjów, w których były podmioty z Austrii, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Portugalii i Polski.
Do etapu negocjacji zakwalifikowało się pięć podmiotów. Proponowane ceny mieściły się w przedziale od 54,7 mln zł do 40,7 mln zł.
W ramach inwestycji w Kołobrzegu powstanie prawie 800-metrowa droga, która będzie biegła m.in. przez dwie estakady o długości 203 metrów i most na rzece Parsęcie o długości 104 metrów.
Przebudowane zostanie również skrzyżowanie ulic Warzelniczej, Solnej i Zygmuntowskiej, część ulicy Solnej oraz przejazd kolejowy.
Budowa kolejnego odcinka drogi do portu będzie w 85 proc. dofinasowana z unijnych funduszy w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Inwestycja ma być zrealizowana do 31 grudnia 2014 roku. Prace - jak powiedział PAP Kujaczyński - powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku.
Budowa drogi jest częścią podzielonego na trzy etapy zadania pod nazwą "Poprawa dostępności do portu Kołobrzeg od strony lądu", nazywanego potocznie małą obwodnicą miasta.
Jest to największa w ostatnich latach komunikacyjna inwestycja w Kołobrzegu. Jej całkowity koszt szacowany jest na 250 mln zł.
Realizację projektu miasto rozpoczęło od środkowego odcinka obwodnicy. W czerwcu ub. r. po prawie dwóch latach prac oddano do użytku południowy odcinek trasy. Licząca 5,6 km droga kosztowała 67,1 mln zł, z czego 48,7 mln zł stanowiła unijna dotacja z POIiŚ.
Inwestycję związaną z budową trzeciego, ponad 5,5-kilometrowego fragmentu małej obwodnicy, wyprowadzającego ruch z miasta prawdopodobnie będzie realizować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa małej obwodnicy ma poprawić dojazd do portu, umożliwić dowożenie na jego teren ładunków ponadgabarytowych, takich jak np. śmigła elektrowni wiatrowych oraz wyprowadzić ruch ciężarówek z centrum miasta.