Świnoujście. Falochron osłonowy dla terminalu LNG wizytowali Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej oraz Włodzimierz Karpiński, minister skarbu. Na maszt wciągnięto flagę. - Przybył Polsce nowy kawałek ziemi - podsumował inwestycję podczas briefiengu prasowego S. Nowak.
- To bardzo istotna część gazoportu. Tu będzie wyładowywany gaz. Tu zaczyna się Polska, tutaj będą wpływać gazowce potrzebne naszemu przemysłowi. Projekt "Polska w budowie" trwa i to widać - mówił S. Nowak.
W podobnym tonie wypowiadał się Włodzimierz Karpiński, minister skarbu. Mówił o to tym, że słowa nie zostały rzucone na wiatr i powstaje miejsce, które będzie "regionalnym ośrodkiem dystrybucji gazu". Dziennikarze zwrócili uwagę, że w części lądowej są opóźnienia. - Będę żądał precyzyjnego harmonogramu postępu prac. Kontrahent nie bez problemu prowadzi przedsięwzięcie. Ale mimo zamieszania na rynku budowlanym prac nie przerwał - wskazywał W. Karpiński.
Nie zabrakło też pytań o inwestycje w regionie. Świnoujście zabiega o budowę drogi S3. Wiąże się to właśnie m.in. z nowymi spółkami działającymi na terenie portu i gazoportem, z którego wyjada wkrótce cysterny z gazem. Okazuje się, że w sprawie przedłużenia drogi S3 do Świnoujścia konkretów brak.
- Pracujemy nad nowym programem drogowym na lata 2014-20. Jesienią tego roku zostanie on uchwalony przez rząd. Zgłosiliśmy do obowiązującego jeszcze programu drogowego tzw. załącznik nr 5, gdzie jest wykaz wielu inwestycji z nowej perspektywy, które chcemy rozpocząć już w tym roku. W załączniku tym jest ujęta wspomniana droga, ale rzeczywiście w dalszym przebiegu od Gorzowa na południe. Nad S3 do Świnoujścia pracujemy, są sporządzane analizy. Gdy będziemy gotowi i będzie zabezpieczenie finansowe, to wtedy będziemy w stanie przystąpić do pracy. Kiedy to się stanie, nie jestem w stanie dzisiaj odpowiedzieć - mówił S. Nowak.
Podobnie nie było żadnych śmiałych deklaracji w sprawie tunelu, który miałby połączyć Świnoujście z resztą Polski. - Nie mogę składać daleko idących deklaracji. Dzisiaj jest to na etapie prac koncepcyjnych - mówił dziennikarzom już po konferencji S. Nowak.
***
Falochron Osłonowy dla Portu Zewnętrznego w Świnoujściu to projekt polegający na budowie falochronu o długości 3 km i ostrogi o długości 250 m w celu stworzenia portu przeznaczonego do przyjmowania tankowców LNG oraz innych działań związanych z funkcjonowaniem terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego. Inwestycja, realizowana w latach 2008 - 2013, została sfinansowana ze środków budżetowych w ramach programu wieloletniego pod nazwą "Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu". Całkowita wartość programu wynosi 1.016.754 tys. zł W ramach inwestycji zakończono zasadnicze roboty budowlane obejmujące budowę falochronu osłonowego, ostrogi zachodniej oraz obrotnicy statków i nowego toru wodnego podejścia do portu zewnętrznego. Do wykonania pozostają zadania mające na celu dostosowanie istniejącego toru wodnego do Świnoujścia do ruchu gazowców LNG. Obejmują one pogłębienie i poszerzenie toru istniejącego do parametrów wymaganych dla gazowców LNG, wykonanie prac pogłębiarskich na nowym torze wejściowym i obrotnicy statków w porcie zewnętrznym, oraz budowę dwóch staw nawigacyjnych na istniejącym torze wodnym. Instytucją odpowiedzialną za opracowanie i nadzór nad inwestycją jest Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, realizacja budowy falochronu powierzona została Urzędowi Morskiemu w Szczecinie.