Świnoujście. W tym roku w Porcie Handlowym Świnoujście przeładowano już łącznie ponad 467 tysięcy ton rudy żelaza dla klientów w Polsce, Czechach i Słowacji. To znacznie więcej niż we wcześniejszych latach. Szacunki są takie, że w tym roku zostanie przeładowane milion ton albo i więcej...
Według portalu rynek infrastruktury.pl PKP Cargo nie odpuszcza kierunku południowego, zdobył ostatnio intratny kontrakt od słowackiej spółki-córki US Steel i wozi rudę żelaza z portu w Świnoujściu do hut w Koszycach. Jednym z ważniejszych atutów PHŚ jest możliwość obsługi statków typu Panamax z zanurzeniem 13,20 m. Jednocześnie trwają prace nad zwiększeniem zanurzenia do 13,50 m co ma nastąpić najpóźniej do końca trzeciego kwartału 2014 roku. Innym atutem są możliwości składowe, które obecnie w PHŚ wynoszą ponad 1,2 mln ton ładunków masowych.
- W 2013 roku przeładowano już łącznie 467 450 ton rudy dla różnych klientów w Polsce, Czechach i Słowacji. Głównie ArcelorMittal i USSteel - poinformował "Kurier" Łukasz Przyszlak, dyrektor ds. Handlu i Marketingu PHŚ. - Jest to dość znaczący wzrost w stosunku do lat ubiegłych, kiedy przeładowywano do 200 000 rudy rocznie.
Ile rudy żelaza zostanie przeładowanej w tym roku? Obecnie trudno określić ostateczną ilość. Trwają rozmowy partnerów PHŚ z dostawcami.
- Szacujemy łączną ilość na poziomie ok. jednego miliona ton, ale nie jest wykluczone że wynik będzie wyższy - zdradza Ł. Przyszlak.
Ruda przychodzi do portu niemal wyłącznie statkami typu Panamax, które transportują jednorazowo od 50 do 70 tysięcy ton. W tym roku PHŚ obsłużył już sześć takich jednostek.
- Współpraca PHŚ z USSteel trwa od wielu lat i mamy nadzieję dalej ją rozwijać. Ładunki rudy żelaza zdarzały się już w poprzednich latach, jednak głównym ładunkiem, na którym opieramy współpracę jest węgiel koksujący - dodają w PHŚ.