fot. H.Sagan-ZMPG-a S.A. |
fot. H.Sagan-ZMPG-a S.A. |
Tradycyjna już konferencja prasowa, prezentująca wyniki za rok ubiegły oraz zamierzenia na kolejny rok, odbyła się dzisiaj - 05 lutego 2013r. - w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Zarząd Spółki przedstawił podsumowanie działalności Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w roku ubiegłym, jak również osiągnięte w 2012 roku wielkości przeładunków w Porcie Gdynia. Przedmiotem prezentacji była również ubiegłoroczna działalność inwestycyjna Zarządu Portu oraz plany w tym zakresie na 2013 rok.
Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego (przed weryfikacją przez biegłego rewidenta), ubiegły rok ZMPG-a S.A. zakończył zyskiem netto w wysokości 56,7 mln zł. W porównaniu z 2011 rokiem jest to wynik niższy o 38,3 mln zł (-40,3%), co tłumaczy fakt, że w 2011 r. sprywatyzowano dwie spółki portowe, a zysk z obu transakcji wyniósł 57,7 mln zł.
Pod względem operacyjnym miniony rok był zbliżony do roku poprzedniego. Obroty ładunkowe wyniosły 15,8 mln ton, co stanowiło powtórzenie wyniku uzyskanego w 2011 roku (15,9 mln ton). Przychody ze sprzedaży wzrosły o 3%, a wynik na sprzedaży o 5,2%.
Potwierdzeniem dobrej kondycji finansowej Portu jest niesłabnące tempo inwestycji w infrastrukturę portową, która pozwoli w przyszłości zapewnić prawidłowe funkcjonowanie i rozwój portu. Nakłady inwestycyjne w 2012 roku sięgnęły 62,2 mln zł i były wyższe o 30% w porównaniu z rokiem poprzednim. W minionym roku kontynuowano rozbudowę terminalu ro-ro (I i II faza inwestycji) oraz prace mające na celu poprawę dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu, a także rozpoczęto przebudowę budynku magazynowego przy ul. Polskiej 13A na budynek biurowy (planowane zakończenie prac w II kwartale 2013 r.). Istotnym wsparciem inwestycji portowych są środki unijne. W 2012 roku ZMPG S.A. otrzymał pierwszą część dotacji na rozbudowę terminalu ro-ro w wysokości 19,2 mln zł.
W latach 2013-15 ZMPG-a S.A. zamierza przeznaczyć blisko 600 mln zł na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej. Plany na najbliższy rok obejmują m.in. dokończenie prac poprawiających dostęp drogowy i kolejowy do wschodniej części portu, dalszą rozbudowę terminalu ro-ro, a także rozpoczęcie prac nad zabudową niezagospodarowanego terenu w rejonie Nabrzeża Bułgarskiego, przebudowę Nabrzeża Szwedzkiego oraz terminalu kolejowego do przeładunku kontenerów na terenie Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego.