Wyładunek dźwigów Liebherra przy Pirsie Rudowym. Fot. Włodzimierz Jaworski. |
Załadunek statku M/V Fri Porsgruun przy Nabrzeżu Bytomskim. Fot. Włodzimierz Jaworski. |
Kiedy mieszkańcy osiedli skupionych wokół gdańskiego portu hucznie świętowali Sylwestra, przy głębokowodnym Pirsie Rudowym "Portu Północnego" i Nabrzeżu Bytomskim Portu Wewnętrznego trwały przygotowania do... gospodarczej inauguracji Nowego Roku.
W niespełna pół roku od podpisania aktu erekcyjnego pod budowę Terminalu Masowego Grupy "Sea-Invest" w "Porcie Północnym", 2 stycznia 2013 roku, przy wyremontowanej części Pirsu Rudowego zacumował "ciężarowiec" "REGINE". Po niedługiej podróży z Rostocku przywiózł dwa dźwigi Liebherr LPS 600. Pierwszy z nich, wyładowany i zmontowany przy użyciu własnych urządzeń pokładowych statku - w ramach swej inicjacji - zmontuje... brata. Uruchomienie 60-tonowych dźwigów nadzoruje ekipa fabryczna firmy o ponad 60-letniej tradycji na światowym rynku producentów maszyn portowych. Niebawem przy pirsie wyrośnie system przenośników taśmowych "RBL-Pritip", a "Famak" z Kluczborka posadowi największą w polskich portach zwałowarko-ładowarkę. Takie tempo zapewniła praca remontującej pirs gdyńskiej spółki "INTOP" i głównego realizatora przedsięwzięcia - gdańskiej Korporacji Budowlanej "DORACO", który gwarantuje dotrzymanie terminu uruchomienia terminalu 30 lipca 2013.
Wizyta "Regine" - cumującej między obsługiwaną w tym momencie w "DCT" "Eleonora Maersk", zdolną załadować jednocześnie 15.500 TEU, a zabierającą z pirsu węglowego 77.000 ton węgla "Mangarellą" - uświadomiła gdańskim portowcom historyczną, długo oczekiwaną chwilę ożywienia najlepszej części portu.
Nie bez historycznego wymiaru jest także dziewicza wizyta m/v "Fri Porsgruun".
13-letni masowiec, pływający pod banderą Gibraltaru, 4 stycznia 2013 roku wszedł w głąb "starego portu", by zacumować przy Nabrzeżu Bytomskim. Tam właśnie z powodzeniem rozbudowywana jest portowa "fabryka słodu". Dwa lata od podpisania porozumienia "Malteurop Polska" i "Copenhagen Merchants" o utworzeniu GBT (Gdansk Bulk Terminal) Gdańskiego Terminalu Masowego - przyjąć można było statek pozwalający roboczo przetestować zamontowane na nabrzeżu urządzenia i dokonać próbnego załadunku. 89-metrowej długości "Fri Porsgruun" zabiera ok. 3.500 ton pszenicy, potwierdzając sprawność terminalu przystosowanego do przeładunku zbóż zarówno w relacji importowej, jak eksportowej.
Dobry początek roku w gdańskim porcie. Budowa terminali zapewniających wysoką wydajność przeładunkową dzięki zastosowaniu najlepszych dostępnych technologii, pozwala liczyć na dobre wyniki finansowe portu przy jednoczesnym poszanowaniu naturalnego środowiska.