... obwieściły media, publikując pierwsze relacje z niedawnej oficjalnej wizyty Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomira Nowaka w Chinach. W składzie delegacji byli przedstawiciele polskiego sektora transportu lotniczego i kolejowego oraz portów z Prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Ryszardem Strzyżewiczem i szefami DCT Gdańsk.
Celem wizyty było utrwalenie korzystnego wizerunku Polski, jako atrakcyjnej lokalizacji chińskich inwestycji. Spotkania z ministrami transportu, handlu i kolei ChRL otworzyły możliwość zawarcia roboczych porozumień managementów obu stron w sprawie konkretnych wspólnych przedsięwzięć. Temu założeniu odpowiadały m.in. rozmowy prowadzone z kierownictwem Cosco Shipping Line & Cosco Freight Forwarding. Minister Sławomir Nowak wyraził nadzieję, że już w ciągu 2-3 lat można spodziewać się ich finalizowania.
COSCO dysponuje 800 oceanicznymi kontenerowcami, które rocznie przewożą 400 mln ton towarów, zawijając do portów w 160 krajach. Gdański Deepwater Container Terminal (DCT) utrwalił już swoje znaczenie dla obsługi rosnącej wymiany handlowej między Chinami i Polską. Świadomość, iż ponad 60% polskiego importu wiedzie z Chin - głównie drogą morską - potwierdza ekonomiczne perspektywy dla firm obsługujących ten kierunek. Rolę Portu Gdańsk uznała ostatnio (25 czerwca 2012) także Komisja Europejska, rozszerzając tzw. Porozumienie SSTL. Port w Gdańsku - jako jedyny polski port morski, obok Shenzhen, Szanghaju, Chongquing i Tianjin oraz Rotterdamu, Felixtowe, Hamburga, Genui i Antwerpii - podjął w efekcie pilotażowy program unijny, usprawniający graniczną odprawę kontenerów. Włączenie Gdańska do projektu zakładającego elektroniczną, wzajemną i wcześniejszą wymianę informacji służb celnych o ładunkach wyeliminuje dublowanie odpraw w porcie docelowym, przyspieszając obsługę kontenerów z Dalekiego Wschodu, a w efekcie podniesie także konkurencyjność naszego portu i zarejestrowanych w Gdańsku linii żeglugowych.
DCT Gdańsk już dziś oferuje unikalne na Bałtyku warunki dla linii oceanicznych, dzięki którym jest dla krajów Europy Środkowej i Rosji bardziej atrakcyjny ekonomicznie, niż porty Europy Zachodniej. Wybudowany za 250 mln euro terminal potwierdził swą dynamiką obrotów sens zwiększenia technicznych możliwości przeładunku kontenerów w Gdańsku. Rangę hubu kontenerowego dla "Europy Bałtyckiej" zyskał głównie dzięki współpracy z Maersk Line, ale interesują się nim także inne światowe linie oceaniczne. Być może właśnie COSCO okaże się znakomitym partnerem do rozbudowy potencjału obsługi kontenerów w gdańskim porcie.
Pokłosiem wizyty Ministra Sławomira Nowaka może być zatem znaczący udział gdańskiego portu w wykorzystaniu zadeklarowanej przez rząd ChRL linii kredytowej wartości 10 mld USD dla chińskich firm chcących inwestować w Europie Środkowej. Szefowie COSCO wizytowali Gdańsk już wcześniej, zapowiadając kolejne rozmowy na jesień 2012. Port chętnie powita partnera, który nie tylko zaangażuje się w rozwój potencjału do przeładunku kontenerów, ale i - na podobieństwo Maerska - zobaczy także sens inwestowania w lądową infrastrukturę dostępową i tworzenie intermodalnych ciągów transportowych, silnie wspieranych funduszami UE.