Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

"Innovation" w Porcie Gdańsk

Port Gdańsk (ZMPG SA), 2012-08-01

Kliknij aby powiększyć
Terminal Promowy u stóp Pomnika Obrońców Westerplatte stał się 31 lipca 2012 świadkiem rzadkiej uroczystości. Na nowo wybudowanym, niezwykle oryginalnym statku do stawiania w morzu wież wiatrowych wciągnięto niemiecką banderę.

Ten dzień był podwójnym sukcesem gdańskiej spółki stoczniowej "CRIST". Zakończenie kontraktu na tak szczególną jednostkę z pewnością wypromuje w świecie markę stoczni, której status - niemal w tej samej chwili - uznany został przez Komisję Europejską. Działająca na terenie Portu Gdańsk od ponad 20 lat firma, kupiła w 2010 roku - ze wsparciem finansowym ARP - istotne składniki majątku Stoczni Gdynia. Po długich analizach Bruksela uznała wreszcie, iż pożyczka ta nie stanowiła "pomocy państwa" w rozumieniu unijnych przepisów. "CRIST" może więc wreszcie zająć się wyłącznie dyskontowaniem swojego potencjału.

Stocznia, będąca dzieckiem dwóch inżynierów budowy okrętów Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego, specjalizowała się dotąd w budowie tzw. jednostek technicznych. Wykorzystywała tym samym niszę nie leżącą w priorytecie zainteresowań potentatów stoczniowych z Dalekiego Wschodu. Znalazła już uznanie armatorów krajowych, ale i w Holandii, Niemczech, Norwegii, Danii, Francji, Finlandii, Islandii, czy USA. Nie miała jednak tak spektakularnego zadania, jak zlecenie od HGO Infra Sea Solutions (wspólnego przedsięwzięcia niemieckiego koncernu budowlanego Hochtief i belgijskiej spółki GeoSea). "Heavy Lift Jack Up Vessel Innovation" to połączenie statku hydrotechnicznego wyposażonego w system dźwigowy mogący unieść ładunek ważący 1,5 tysiąca ton i platformy wiertniczej z lądowiskiem dla helikopterów. Ma 147 metrów długości i 42 metry szerokości. Długość nóg zapewnia mu możliwość pracy na wodach o głębokości do 50 metrów. Takie parametry pozwolą załodze "Innovation" stawiać w ciągu roku nawet 40 coraz bardziej popularnych turbin wiatrowych.

Stocznia "CRIST" podjęła już realizację podobnej, kolejnej jednostki do stawiania i obsługi farm wiatrowych dla tego samego armatora. "Vidar" ma być gotowy w przyszłym roku.
 
Janusz Kasprowicz, Rzecznik Prasowy ZMPG SA
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl