Z niekłamaną zazdrością zarządy portów w Szczecinie-Świnoujściu i Gdańsku patrzą na program inwestycyjny realizowany w porcie gdyńskim. O takich środkach, jakimi dysponuje na ten cel Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, i takim rozmachu prowadzonych tam inwestycji w zakresie suprastruktury i infrastruktury portowej mogą tylko pomarzyć. Niestety, wygospodarowane przez nie zyski z bieżącej działalności i przychody z prywatyzacji i sprzedaży portowego majątku itp. są wielokrotnie mniejsze niż uzyskiwane przez zarządców portu w Gdyni.
Jak już pisaliśmy, Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA uzyskał w ub. roku rekordowy wynik finansowy - 95 mln zł netto, przede wszystkim dlatego, że sprywatyzował dwie swoje spółki eksploatacyjne: Morski Terminal Masowy Gdynia i WUŻ. Uzyskał też drugi w swojej historii wynik jeśli chodzi o przeładunki, który wyniósł 15,9 mln t. Ma więc dostatecznie dużo środków własnych na wiele przedsięwzięć inwestycyjnych, z których większość jest zresztą współfinansowana ze środków unijnych. Tylko w br. wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych wyniesie 146 mln zł. Jest to ponad trzykrotnie więcej niż przeznaczono na ten cel w 2011 r., kiedy również port, a zwłaszcza tereny zajmowane przez Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia, wyglądał jak jeden wielki plac budowy.
Największą inwestycją realizowaną w br., podobnie jak w ubiegłym, będzie rozbudowa infrastruktury do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym. W br. planuje się wydać na ten cel 31,8 mln zł, z ogólnej kwoty 119 mln zł przeznaczonej do realizacji w latach 2009-2013. Z wielkości tej 74 mln zł stanowić będą środki własne ZMP Gdynia, a 45 mln kwota dofinansowania ze środków unijnych. W ramach tej inwestycji przewiduje się całkowitą przebudowę stanowiska ro-ro, nabrzeża Rumuńskiego, łącznie z budową placu składowego oraz nową nawierzchnią drogowo-kolejową, natomiast w miejscu już nieistniejącego Zakładowego Domu Kultury i kortów tenisowych trwa budowa nowej drogi technologicznej i placów składowych oraz parkingu na 200 TIR-ów.
Tak ogromne inwestycje w tej części portu mają na celu podniesienie wartości i atrakcyjności gospodarza tego terenu, czyli Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego, przed planowaną jego prywatyzacją.
Kolejną inwestycją są prace związane z przebudową układu drogowego i kolejowego we wschodniej części portu. W br. planuje się wydać na ten cel 16,25 mln, z kwoty 117 mln zł przeznaczonej do realizacji w latach 2008-2013. Aktualnie wykonywane prace obejmują przebudowę torów kolejowych od wiaduktu w al. Solidarności do skrzyżowania ul. Polskiej z Chrzanowskiego, nawierzchni drogowo-kolejowej na ul. Rotterdamskiej, przebudowę ul. Polskiej oraz budowę parkingu dla samochodów osobowych przy ul. Celnej 5. Inwestycje te są już skorelowane z planowaną budową przy ul. Polskiej nie ujętego jeszcze w planie inwestycyjnym portu do 2014 r. terminalu promowego. 10,5 mln zł przeznacza się w br. na przebudowę nabrzeża Szwedzkiego. Do sierpnia 2012 r., kosztem 53 mln zł zamierza się nabrzeże to przebudować i pogłębić z obecnych 10,5 do 13,5 m, co umożliwi obsługę przy nim dużo większych statków i w konsekwencji wzrost przeładunków pasz, kruszyw i innych ładunków masowych. Prace te mają ruszyć pod koniec br.
Taką sama kwotę zamierza się w br. przeznaczyć na przedsięwzięcie warte w sumie 154 mln zł, czyli zagospodarowanie rejonu nabrzeża Bułgarskiego. Ten leżący na styku gdyńskiej stoczni produkcyjnej i portu teren był do niedawna jedną z najbardziej zaniedbanych części portu. Prowadzone tam roboty mają na celu zabudowę znajdującej się w tym rejonie ujścia rzeki Chylonki, budowanie placów i dróg, łącznie z wymianą gruntu oraz budową nowej infrastruktury, zarówno naziemnej, jak i podziemnej. Grunt, który ma być wymieniony, pochodzić będzie głównie z pogłębionego basenu w pobliżu nabrzeża Bułgarskiego. Dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych wynosi 82 mln zł.
- Zapowiada się, że realizacja wszystkich wymienionych inwestycji będzie prowadzona zgodnie z naszymi planami – mówi Walery Tankiewicz - wiceprezes zarządu i dyrektor odpowiedzialny za sprawy inwestycyjne, rozwój portu i zarządzanie jego majątkiem. Jeszcze w ub. roku w październiku i grudniu podpisaliśmy dwie umowy z Mostostalem Warszawa na roboty o wartości ok. 45 mln zł. Wykonawca ten realizuje I i II etap rozbudowy infrastruktury portowej w terminalu drobnicowym. W ub. roku wykonał on tam pracę o wartości ponad 25 mln zł.