W Świnoujściu odbyły się warsztaty dotyczące projektu "Studium wykonalności infrastruktury LNG w północnej Europie", których współorganizatorami byli Zarząd Morskich Portów Szczecin - Świnoujście oraz Gaz-System.
W warsztatach uczestniczyli przedstawiciele administracji państwowych, morskich, armatorzy, dostawcy paliw, firmy z branży morskiej. Byli przedstawiciele z Polski, Danii, Niemiec, Francji, Finlandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Litwy, Belgii, Rosji.
Świnoujskie spotkanie było trzecim z kolei, poprzednie odbyły się w portach Zeebrugge i Hirtshals.
Jak poinformowała nas Aneta Szreder-Piernicka, zastępca dyrektora ds. handlowych i marketingu, projekt koordynowany jest przez duńską administrację morską. Ma on na celu promocję LNG jako alternatywnego paliwa statkowego głównie dla żeglugi bliskiego zasięgu. Program realizowany jest w myśl strategii Unii Europejskiej, która chce stworzyć wzorcowe warunki ekologiczne żeglugi. Dotyczy to w dużej mierze Morza Bałtyckiego, które ze względu na swoje małe rozmiary jest szczególnie narażone na zanieczyszczenia. Skroplony gaz ziemny (LNG) jest bowiem bardziej przyjazny dla środowiska w procesie spalania. Do jego stosowania droga jednak jeszcze daleka, gdyż trzeba najpierw stworzyć sieć stacji dystrybucyjnych, chociaż producenci silników okrętowych zaczynają już oferować gaz ziemny jako alternatywę dla oleju.