W Szczecinie odbyło się posiedzenie Komisji ds. Transportu przy Unii Izby Łaba/Odra. W jej skład wchodzą przedstawiciele regionalnych izb gospodarczych z Hamburga, Magdeburga, Drezna, Chemnitz, Szczecina i Czech. Omawiano problemy, z jakimi boryka się transport śródlądowy w dorzeczu Odry i Łaby, oraz poddano analizie stan istniejącej infrastruktury Odry. Zwrócono uwagę na coraz płytsze koryto rzeki i wskazywano na niezbędne inwestycje dla przywrócenia jej żeglowności, jak modernizacja śluz i jazów, budowa i przebudowa stopni wodnych, zbiorników retencyjnych itp. Uczestnicy debaty sporządzili też rezolucję sprzeciwiającą się wykreśleniu Odry z listy śródlądowych szlaków wodnych. Co oznacza to stwierdzenie? Od kompetentnych instytucji dowiedzieliśmy się, że...
- Pierwsze wytyczne definiujące politykę w zakresie TEN-T zostały przyjęte w 1996 r. W 2010 r. dodano mapy 10 nowych państw członkowskich, które przystąpiły do UE. 19 października 2011 r. został opublikowany najnowszy projekt rozporządzenia unijnego dotyczący transeuropejskich sieci transportowych - TEN-T. Obecne zmiany mają być odpowiedzią na główne problemy związane z rozwojem infrastruktury w UE celem włączenia jej w światowy system transportowy, poprzez np. wyrównanie różnic w infrastrukturze państw członkowskich, w szczególności na odcinkach transgranicznych, i pomiędzy nimi, rozwój połączeń multimodalnych, likwidację wąskich gardeł, zmniejszenie emisji gazów itp. itd.
Aby procedura ustanowienia nowej sieci TEN-T została zamknięta, potrzebna jest zgoda Parlamentu Europejskiego.
Koncepcja określa, że w perspektywie roku 2030 Odrzańska Droga Wodna, od Kanału Gliwickiego do Szczecina wraz
z połączeniem kanałami Odra - Sprewa i Odra - Hawela z Berlinem oraz z europejskim systemem dróg wodnych zostanie zmodernizowana do klasy III, z zachowaniem istniejących odcinków klas IV i wyższych. Z powodu braku odpowiednich zasobów wodnych oraz konieczności ochrony unikatowej przyrody nie zostanie zrealizowany zamiar zmodernizowania całej Odrzańskiej Drogi Wodnej do klasy IV.
W sieci TEN-T elementem europejskich dróg śródlądowych jest jedynie odcinek Szczecin - Berlin, tak więc połączenie Szczecina z południem kraju nie jest rozpatrywane jako realne do zrealizowania, a przez to nie będzie mogło być finansowane z funduszu TEN-T przez najbliższe 18 lat. Działania, które mogą poprawić ten stan rzeczy to:
- uświadomienie rządowi konieczności prac na rzecz połączeń śródlądowych w aktualnych strategiach rozwoju, - wskazanie na konieczność podejmowania prac modernizacyjnych na rzekach w choćby minimalnym stopniu, podjęcie wspólnych działań w ramach Grupy Wyszehradzkiej i wykorzystanie jej głosu w celu ujęcia Odry i Łaby w europejskiej sieci transportowej, - opracowanie nowych systemów finansowania ze wskazaniem źródeł alternatywnych w stosunku do budżetów krajowych i dofinansowania unijnego. Czyli o Odrze jako śródlądowym szlaku transportowym możemy zapomnieć na długie lata.