2 lutego br. w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej odbyła się konferencja poświęcona tematyce rozwoju polskich portów, autostrad morskich i zielonych korytarzy transportowych, którą otworzyła podsekretarz stanu Anna Wypych-Namiotko. Wzięli w niej udział m.in. europejski koordynator ds. autostrad morskich Valente De Oliveira, radca Jose Anselmo, Pieter
De Meyer z dyrekcji generalnej ds. Transportu i Mobilności (DG MOVE) oraz sekretarz generalny Europejskiej Organizacji Portów Morskich (ESPO) Patrick Voerhoeven, ponadto przedstawiciele morskich regionów z Polski i ze Szwecji, armatorzy, przewoźnicy
kolejowi, przedstawiciele portów morskich z Polski i ze Szwecji oraz instytucji naukowych.
W czasie obrad zaprezentowano także propozycje trzech korytarzy transportowe: środkowoeuropejski (zielony) korytarz "CETC-ROUTE65" wzdłuż Odry, Bałtyk - Adriatyk "BAT-Co" oraz korytarz botnicki "Bothnian Green Logistic Corridor", jako nową
inicjatywę, do której przystąpił Urząd Miasta w Gdyni. Przedstawiono port morski w Karlskronie oraz projekt autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona, a także kwestie związane z transportem i magazynowaniem LNG w portach bałtyckich. Nie omawiano jednak naturalnych połaczeń autostradowych jak: Świnoujście - Trelleborg czy Świnoujście - Ystad, które nie mają jednak oficjalnego statusu autostrady morskiej, a co za tym idzie możliwości korzystania z dofinansowania na rozwój.
Zwrócono uwagę na fakt, że do
2030 r. Unia Europejska planuje stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, którego celem jest usprawnienie przewozu osób i ładunków w ścisłym powiązaniu ze zmniejszeniem uciążliwości transportu dla środowiska naturalnego oraz zwiększeniem bezpieczeństwa przewożonych osób i towarów.
Do zbudowania do 2030 r. głównej sieci transportowej w UE potrzeba 500 mld euro (a 1,5 bln sieci kompleksowej), z czego połowę należy wydać do 2020 r. Gros tych środków muszą zgromadzić państwa, samorządy, prywatni inwestorzy i operatorzy, bowiem wkład UE będzie relatywnie niewielki - np. do programu Connecting Europe Facility (CEF) wyniesie 31,7 mld euro.
Jose Anselmo, główny koordynator sieci TEN-T przypomniał, że do budowy spójnej sieci transportowej, zarazem mogącej sprostać rosnącym potrzebom przewozów ludzi i ładunków, przy jednoczesnym zmniejszaniu zużycia paliw i emisji spalin, potrzeba zbudować nie tylko 10 głównych korytarzy transportowych, ale także 85 głównych centrów
logistycznych przy portach lotniczych, przy 138 portach morskich i śródlądowych oraz 28 przejść granicznych z krajami sąsiadującymi z UE. W szczególności ważna jest budowa infrastruktury dla transportu intermodalnego wokół istniejących portów.
Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin - Świnoujście Jarosław Siergiej zwrócił uwagę na dobre wyniki uzyskane w portach Szczecina i Świnoujścia w 2011 r. (ponad 21 mln t przeładowanych ładunków) oraz na konsekwentnie realizowaną wieloletnią politykę inwestycyjną, której założenia (zwiększenie bezpieczeństwa, usprawnienie obsługi ładunków w portach, zmniejszenie uciążliwości funkcjonowania portów dla obszarów miejskich, poprawa systemu ochrony środowiska) odpowiadają na priorytety prezentowane przez przedstawicieli Unii Europejskiej.
- Porty w Szczecinie i Świnoujściu są ważnym węzłem komunikacyjnym w rejonie południowego Bałtyku. Chcemy aktywnie uczestniczyć w budowaniu nowego ładu transportowego w Europie. Nasze porty leżą najbliżej Niemiec - największej europejskiej gospodarki oraz na dogodnym szlaku ze Skandynawii na południe Europy. Wkrótce w Świnoujściu powstanie nowy port zewnętrzny, którego jednym z elementów jest terminal LNG. To wszystko sprawia, że stajemy się coraz ważniejszym graczem na europejskim rynku transportowym - powiedział Jarosław Siergiej.
- Konferencja pozwoliła skonfrontować polskie projekty i pomysły z wizją osób, które na forum UE koordynują programy rozwoju portów i autostrad morskich - powiedziała wiceminister Anna Wypych-Namiotko. - Ale przede wszystkim musimy
mieć przygotowane plany średnio- i długoterminowe, bowiem bez nich nigdy nie doprowadzimy do rozwoju portów, jak robią to doświadczone w branży i znaczące kraje.