Stawki frachtu przewozu statkami kontenerów dwudziestostopowych z Chin na Zachodnie Wybrzeże USA wzrosły od połowy grudnia ub.roku o 26 proc., choć nadal pozostają niższe o 5,6 proc. niż rok temu.
Koszt frachtu na tej trasie wynosi obecnie 1824 USD/kontener, w porównaniu z 1418 USD notowanymi 16 grudnia ub.roku, informuje globalny broker okrętowy, Clarkson.
Z kolei według danych Bloomberg'a, przewozy statkiem pomiędzy Północną Europą a portami Morza Śródziemnomorskiego wzrosły o 12 proc.
W ub. roku ceny frachtu na linii Daleki Wschód - Europa ceny spadły z poziomu blisko 1,5 tys. dol. za TEU na początku roku do 500 dol. w połowie grudnia. Od tego czasu rosną, do ok. 750 dolarów.
Jak szacuje Morgan Stanley, średnia dzienna stawka czarteru kontenerowca 4400 TEU (pojemność 20 stopowego kontenera) wzrośnie w ciągu najbliższych sześciu - dwunastu miesięcy z 8,7 tys. dolarów w 2011 roku, do 18 tys. dolarów.
Zarazem stawki najmu kontenerowców w Chinach są nadal o 36 proc. niższe od najwyższego poziomu 2833 USD/dzień w lipcu 2010, poinformował Bloomberg.
Międzynarodowy Fundusz Walutowy obniżył o 2 proc. swoje prognozy globalnego handlu towarami i usługami do 3,8 proc. w skali roku, jednakże np. gospodarka Stanów Zjednoczonych wzrośnie do 2,2 proc., w porównaniu z 1,7 proc. w 2011 roku, zestawia dane Bloomberg.