Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

SoNorA - od morza do morza

Morza i Oceany, 2012-02-29

Jednym z ważniejszych projektów unijnych związanych z powstawaniem biegnącego przez Polskę korytarza logistycznego jest SoNorA. Jego podsumowanie zostanie między innymi omówione w trakcie zbliżającej się konferencji Skandynawigacje 2012 W ramach tegorocznej konferencji pn. "Skandynawigacje 2012", która odbędzie się 21 marca 2012 r., zostaną zaprezentowane rezultaty projektu SoNorA. Uznaje się, że jest to jeden z najistotniejszych projektów Unijnych mających wpływ na szybkość i efektywność realizacji połączeń pomiędzy Morzem Bałtyckimi Adriatyckim. Dotychczasowe doświadczenia związane z rozwojem infrastruktury w korytarzach północ - południe, tak ważnych dla naszego kraju, udowodniły że istotnymi barierami są różnice prawne, organizacyjne, techniczne występujące pomiędzy poszczególnymi regionami Europy Środkowej. SoNorA postawiła sobie między innymi dwa ważne cele: określić potencjalne przeszkody w realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych i aktywizacji usług logistycznych, tj. np.: brak wystarczającej wspólnej koordynacji zadań w ramach inwestycji, co ma szczególne znaczenie w inwestycjach transgranicznych czy dysproporcja w podaży ładunków przewożonych na północ i południe Europy; zidentyfikować najistotniejsze infrastrukturalne wąskie gardła, wśród których wskazano 29 kolejowych i 28 drogowych. Dla ich rozładowania jako strategiczne wskazano w Polsce 8 inwestycji kolejowych (m.in. Tczew - Warszawa, Warszawa - Katowice, Gdynia - Zebrzydowice, Szczecin - granica polsko-czeska) i 3 drogowe (A1, S3 oraz S5). Szansa dla Polski Władze Programu dla Europy Środkowej przeznaczając na projekt SoNorA przeszło 7 mln euro (w Polsce blisko 835 tysięcy euro) określiły ten projekt jako drogowskaz przy podejmowaniu przyszłych decyzji inwestycyjnych dotyczących rozbudowy infrastruktury kolejowej, drogowej, śródlądowej i morskiej. Jedną z istotnych cech projektu było stałe odnoszenie się do realiów polskiego biznesu. W jego realizację zaangażowały się firmy z sektora TSL, które na co dzień borykają się z problemami swobodnego przepływu towarów. Konsultacje odbywały się między innymi w ramach warsztatów dla przedsiębiorców (Market Player Involvement), Regionalnych Warsztatów Ekonomicznych, a także warsztatów krajowych projektu SoNorA. Rezultaty poszczególnych ekspertyz konsultowane były również w grupach eksperckich składających się z instytucji i przedsiębiorstw bezpośrednio zainteresowanych konkretnymi inwestycjami. Taka przykładową grupę analizującą rezultaty opracowania przygotowanego na rzecz aktywizacji usług logistycznych transportu intermodalnego w korytarzu pomiędzy Świnoujściem/Szczecinem, a portami Rijeka i Koper stworzyli miedzy innymi przedstawiciele: Trade-Trans Sp. z o.o., CargoSped Sp. z o.o., Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście S.A., PKP Cargo S.A., C.Hartwig Szczecin Spedytorzy Międzynarodowi Sp. z o.o. i DB Port Szczecin Sp. z o.o. Nic o nas bez nas Strategiczne rezultaty projektu, wiążące się rozwojem połączeń transportowych w obszarze SoNorA, w tym inwestycji stanowiących elementy starej i nowej sieci TEN-T, był również przedmiotem dyskusji Członków Parlamentów Europejskiego i ekspertów z krajów zaangażowanych w realizację projektu. W imieniu polskich regionów swój głoś zabrał prof. Bogusław Liberadzki, uczestnicząc w warsztatach organizowanych w Brukseli. Pan Liberadzki podczas swojego wystąpieniu podkreślał różnice w potrzebach transportowych przed jakimi stają stare i nowe kraje Unii Europejskiej. Zaproponowana przez partnerów projektu sieć priorytetowych powiązań znalazła odzwierciedlenie w sieci bazowej TEN-T, przedstawionej w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie unijnych wytycznych dotyczących transeuropejskiej sieci transportowej, opublikowanym w październiku 2011 roku. Opracowania przygotowywane w ramach projektu przez polskich partnerów związane były z dwoma priorytetami. Pierwszy z nich to rozwój korytarzy transportowych północ-południe tj. Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego oraz Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. Drugim priorytetem współpracy były działania na rzecz zmaksymalizowania korzyści gospodarczych wynikających z rozwoju transportu w rejonie Południowego Bałtyku. W ramach obu priorytetów przygotowano miedzy innymi opracowania dotyczące: efektywność systemu żeglugi śródlądowej - połączenie Szczecin - Berlin, rozwoju infrastruktury w obszarach wrażliwych ekologicznie - na przykładzie rzeki Odry i drogi ekspresowej S3, budowy konsensusu na rzecz inwestycji zlokalizowanych w Korytarzu Bałtyk-Adriatyk; zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozie towarów północ-południe w obu korytarzach, poprawy dostępu do portów od strony wody, podniesienia wydajności połączeń drogowych, modernizacji infrastruktury drogowej, kolejowej oraz śródlądowej oraz optymalizacji rozwiązań w sferze transportu, połączeń intermodalnych pomiędzy terminalami portowymi, oraz aktywizacji usług logistycznych. SoNorA na Skandynawigacjach Konsorcjum projektu SoNorA zakończy swoje prace w maju 2012 r., wskazując nie tylko rozwiązania umożliwiające eliminowania problemów wynikających z opóźnień w realizacji inwestycji, ale przede wszystkim skuteczny sposób koordynacji prac pomiędzy środkowoeuropejskim regionami leżącymi w przebiegu poszczególnych korytarzy transportowych. O praktycznym wykorzystaniu projektu zdecyduje umiejętność realizacji jego zaleceń w praktyce. Miejmy nadzieje że wdrożenie będzie przebiegać równie skutecznie jak sam proces diagnozowania. Rezultaty części z powyższych opracowań prezentowane będą podczas Konferencji Skandynawigacje 2012.
 
Marta Ciesielska, Koordynator krajowy ds. projektu SoNorA
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl