W czwartek zadebiutowały na rynku Catalyst obligacje wyemitowane przez spółkę Odratrans. Jej nabywcami były głównie krajowe fundusze inwestycyjne i emerytalne. Oferta skończyła się niewielką redukcją zapisów.
Papiery dłużne spółki to instrumenty trzyletnie o wartości nominalnej 1 tys. zł każda, w łącznej liczbie 60 tys. Pozyskane pieniądze spółka przeznaczy na spłatę części zaciągniętych kredytów o różnym terminie zapadalności oraz na inwestycje logistyczno-portowe w zachodniej Polsce.
- Emisja obligacji i notowanie na rynku Catalyst traktujemy też jako zdobywanie doświadczeń przed naszym debiutem na GPW, który planujemy w przyszłym roku - powiedział Piotr Chajderowski, prezes zarządu Odratrans.
Spółka ta w ub. roku uzyskała 408 mln zł skonsolidowanych przychodów i 20,5 mln zł zysku netto.
Odratrans jest największym armatorem śródlądowych przewozów towarów w Polsce i Niemczech. Grupa ta specjalizuje się w świadczeniu usług transportowo-spedycyjnych.
Strategicznym obszarem działalności jest rynek niemiecki (ponad 60 proc. przewozów), czyli obszar pomiędzy rzekami Odra i Ren - z rejonami Łaby w kierunku Hamburga oraz kanałami w kierunku Bremy. W kraju spółka koncentruje swą działalność na Odrze, na odcinku Gliwice - Wrocław i w rejonie Szczecina, gdzie realizuje ponad trzecią część przewożonych towarów.
Od maja 2011 r. nastąpiła unia Odratrans ze spółką niemiecką DBR AG. Poprzez połączenie flot obu armatorów powstało jedno z największych przedsiębiorstw żeglugi śródlądowej w Europie, dysponujące bogatym portfolio świadczeń i usług przewozowych.
Barkami wożone są towary masowe luzem, ale szczególne znaczenie mają przewozy kontenerowe. Połączona flota jest w stanie przewozić łącznie liniami na Łabie oraz do portów usytuowanych nad kanałem Śródlądowym (Niemcy) ok. 120 tys. TEU ładunków rocznie (TEU - pojemność kontenera 20 stopowego). W relacjach wschód-zachód grupa korzysta także z połączeń żeglugowych Hawela-Odra oraz Sprewa-Odra.
Grupa Odtratrans kupiła niedawno dwa przedsiębiorstwa spedycyjne, specjalizujące się przede wszystkim w spedycji kolejowej. Według informacji prezesa Chajderowskiego, zarząd "poważnie myśli" o uruchomieniu stałej i ciągłej linii przewozów kontenerowych, prowadzącej ze Szczecina przez Berlin do Magdeburga.
W ub. roku Odtratrans przejęła spółkę Odra Lloyd ze Szczecina, a w sierpniu 2009 roku - Żeglugę Bydgoską. W 2007 r. Odtratrans przejęła natomiast berlińską spółkę Deutsche Binnenreederei AG, która miała 323 jednostek pływających i przewoziła ponad 2,7 mln ton ładunku.
Odratrans jest własnością Funduszu Mistral (75 proc.) oraz NPN II (25 proc.).