Tylko 260 km w prostej linii dzieli Szczecin od cieśniny Femern, gdzie ma powstać najdłuższy na świecie podmorski tunel, łączący północne wybrzeże Niemiec z Danią. Na kontrakty przy jego budowie liczą polskie firmy. Szczegóły tej ogromnej inwestycji zaprezentowano niedawno na specjalnej konferencji w Szczecinie.
O budowie stałego połączenia pomiędzy Danią i Niemcami przez cieśninę Femern głośno jest od kilku lat. Rozważano różne rozwiązania technologiczne - wiszący most i podmorski tunel. Wstępnie wybrano to drugie. I wszystko wskazuje na to, że będzie zaakceptowane przez duński parlament oraz odpowiednie organy niemieckiej administracji, prawdopodobnie na przełomie 2013 i 2014 r. Budowa ma ruszyć za dwa lata, a połączenie powinno być gotowe w 2020 roku. Szacuje się, że koszt samego tunelu pochłonie ok. 5,5 mld euro. Kolejne miliardy to prace związane z jego wpięciem do istniejących połączeń drogowych i kolejowych w Danii i Niemczech.
* * *
Inwestycję tę od dawna mają na oku polskie firmy, które liczą na atrakcyjne kontrakty. Szczególnie zainteresowani są przedsiębiorcy zachodniopomorscy. Do zaangażowania się w to przedsięwzięcie od dłuższego czasu zachęca polska ambasada w Kopenhadze. Współpracuje z nią Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów przy Zachodniopomorskim Urzędzie Marszałkowskim, a efektem tych kontaktów była konferencja, którą zorganizowano 8 bm. w Szczecinie. Zaprezentowano na niej szczegóły dotyczące projektu tunelu oraz przybliżono funkcjonowanie duńskiego rynku pracy.
W spotkaniu wzięło udział blisko 200 osób. Większość z nich stanowili przedstawiciele firm z całej Polski - z branży budowlanej, stalowej, transportowej itp. Były takie spółki, jak Mostostal czy Polimex, a także spora grupa przedsiębiorców ze Szczecina.
- Stocznia jest zainteresowana udziałem w projekcie i wykorzystaniem tego, że powstaje niedaleko nas - powiedział Patryk Michalak, prezes Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Prezes przyznał, że przekazane na spotkaniu informacje nie były dla niego nowością, gdyż od pewnego czasu bacznie obserwuje projekt. - Jesteśmy w kontakcie z firmą Ramboll, która opracowała studium wykonalności dla tej inwestycji. Już od dwóch lat mam na bieżąco wszystkie informacje. Wsparcie Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów jest nieodzowne, choć jako Gryfia, mamy własną drogę prowadzącą do zaangażowania się w to przedsięwzięcie.
Wiele firm potraktowało udział w szczecińskiej konferencji jako ważny krok przybliżający do zawarcia przyszłych kontraktów. Część merytoryczną rozpoczęła połączona z dyskusją prezentacja projektu "Fehmarnbelt Fixed Link". Przedstawili go Claus Iversen, dyrektor ds. morskich i bezpieczeństwa z firmy Femern (prowadzącej inwestycję i w całości należącej do państwa duńskiego) oraz Joern Treldal, inżynier wiodący z Ramboll Group.
Claus Iversen, który działa w branży budownictwa morskiego od 1975 roku, a w Femern A/S od 2008 r., wspomniał o innych wykonanych już połączeniach - mostach nad Wielkim Bełtem i Sundem, których efektem było znaczne zwiększenie ruchu.
- W przypadku Femern spodziewamy się podobnego sukcesu - mówił C. Iversen. - Celem jest połączenie Skandynawii z kontynentem europejskim.
Z Kopenhagi do Hamburga istnieje połączenie kolejowe, ale dzięki tej inwestycji zaoszczędzimy 160 km.
Dyrektor Iversen poinformował, że tunel ma mieć długość 18,1 km i będzie najdłuższą tego rodzaju konstrukcją na świecie. Ułożony zostanie na głębokości ok. 40 m (najgłębszy leży pod Bosforem - na 60 m).
-W tunelu będzie autostrada w obu kierunkach, przestrzenie awaryjne, a także tory kolejowe w obie strony - wyjaśniał. -Sam tunel zbudowany zostanie z 200-metrowych elementów.
* * *
Budowa ma ruszyć latem 2014 roku. Pierwszy etap obejmuje pogłębienie dna morskiego -powstanie rów o długości 18 km, szerokości 80 m oraz głębokości 10 m. Wydobyty urobek - ok. 15 min m sześć, ziemi - ma być wykorzystany przede wszystkim przy budowie nowych elementów nabrzeża wyspy Lolland. Ponadto pogłębione zostaną baseny portowe, które będą stanowiły plac budowy elementów betonowych tunelu w Rodbyhavn.
W drugim etapie ma być budowana północna część tunelu. Kontrakt obejmie produkcję ele-mentów betonowych, ich trans-port i zatopienie. W trzecim -wykonane będzie to samo, ale dla południowej połowy tunelu. Następnie zostaną zbudowane instalacje naziemne w Danii i Niemczech. Zatopione moduły tunelu będą łączone, powstaną rampy i połączenia z istniejącą infrastrukturą drogową. I wreszcie pozostaną prace wykończeniowe tunelu, układanie nawierzchni drogowej, okładzin itp. Kontrakt obejmie ponadto budowę infrastruktury kolejowej w tunelu oraz wszelkich pozostałych instalacji technicznych.
- Projekt "Fehmarnbelt Fixed Link" to poważne przedsięwzięcie nie tylko od strony technicznej, ale też i ekonomicznej - zaznaczył Olgierd Geblewicz, marszałek województwa. - Potencjał Pomorza Zachodniego powinien być wykorzystany w jego realizacji.
Ambasador Danii Thomas Oestrup Moeller podkreślał znaczenie inwestycji dla całego basenu Morza Bałtyckiego.
* * *
Na samym placu budowy na lądzie zatrudnienie znajdzie ok. 2000 osób.
- Podstawowym zadaniem tak konferencji tunelowej, jak i podobnych do niej inicjatyw jest osiągnięcie poziomu promocji, który pozwoli nam "sprzedać" jak najlepiej potencjał polskich firm - sygnalizował radca Jacek Wójcikowski, kierownik Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kopenhadze. -Trzeba z jednej strony dotrzeć z informacją o polskich firmach do kontrahentów zachodnich, którzy będą uczestniczyli w przetargach, a z drugiej strony na gorąco informować polskich przedsiębiorców o każdym wydarzeniu związanym z inwestycją.
Dlatego do wszystkich uczestników szczecińskiej konferencji, za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, wysłano formularze, w których należy wpisać dane kontaktowe oraz podstawowe informacje (po angielsku) o profilu działalności firm i ich dotychczasowym do-świadczeniu. Powstanie baza danych, która trafi zarówno do uczestników konferencji, aby mieli wiedzę o potencjalnych partnerach w przedsięwzięciu, jak również - za pośrednictwem Ambasady RP w Kopenhadze - do przedsiębiorstw w Danii.
- Duńscy pracodawcy są zrzeszeni w stowarzyszeniach, dzięki czemu informacje szybko do nich docierają. Warto też zastanowić się nad formą ustanowienia przedstawicielstwa polskich firm, aby niemieccy i duńscy partnerzy nie rozmawiali z każdą osobno, tylko z reprezentacją środowiska - ra-dził Jacek Wójcikowski.
Ambasador Moeller zachęcał do udziału w spotkaniu w Ko-penhadze (tzw. Industry Day), zaplanowanym przez Femern A/S na 21 marca br, gdzie konkretów na pewno będzie jeszcze więcej. Szczegóły można znaleźć na stronie www.femern.com.