To reakcja prezydenta Szczecina na zapowiedzi polityków Platformy Obywatelskiej. Posłowie PO poinformowali, że w przyszłym roku będą środki na pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 10,5 metra.
Według Krzystka to za mało. Prezydent wylicza, że 80 procent statków na Bałtyku, to statki o nośności od 30 do 80 tysięcy ton.
- Wydano już 480 mln zł na przygotowanie fragmentu toru do głębokości 12,5 m - powiedział Krzystek i dodał, że szczecińsko-świnoujski zespół portów ma potencjał przeładunkowy na poziomie 50 tysięcy ton. Teraz przeładowuje niespełna połowę.
O tym, że tor wystarczy pogłębić do 10,5 metra poinformowała wczoraj posłanka PO, Renata Zaremba. Jej kolega z Prawa i Sprawiedliwości, Joachim Brudziński, nie chce tego komentować.
- Pani poseł jest uroczą i przesympatyczną parlamentarzystką. Natomiast lepiej byłoby, gdyby nie wypowiadała się na tematy związane z gospodarką morską. -
Renata Zaremba zapewnia jednak, że w przyszłości tor będzie pogłębiany. O ile jeszcze? Sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Stanisław Gawłowski powiedział, że okaże to się po przeprowadzeniu dokładnych analiz.
Pieniądze pochodzić miałyby z funduszy europejskich na lata 2014-2020.
W sprawę toru wodnego włączył się również Urząd Morski w Szczecinie, który także wysłał swoje oświadczenie do mediów:
"W nawiązaniu do informacji na temat pogłębiania toru wodnego Świnoujście - Szczecin, które od dłuższego czasu pojawiają się w szczecińskich mediach i w których powielana jest nieprawdziwa informacja o tym, że tor wodny do Szczecina ma głębokość 9 metrów, Urząd Morski w Szczecinie informuje, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 9 grudnia 2002 roku w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2003 r., z późn. zm.), minimalna głębokość toru wodnego Świnoujście - Szczecin to 10,5 metra przy szerokości w dnie 90 m. Głębokość ta jest obecnie utrzymywana, choć lokalnie, w niektórych miejscach, na mniejszej szerokości w dnie.
Port w Szczecinie na bieżąco przyjmuje statki o maksymalnym dopuszczalnym zanurzeniu wynoszącym 9,15 m."