Polski rząd nie chce pogłębić toru wodnego Szczecin - Świnoujście do 12.5 metra.
Władze Szczecina i Świnoujścia oraz przedstawiciele firm działających w porcie zwróciły się do premiera, aby wpisał pogłębienie toru wodnego Szczecin - Świnoujście do strategii rządu.
Tymczasem dokument pt. Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry po roku 2013 nie zakłada pogłębienia toru wodnego do Szczecina.
Prezes Zarządu Portu Szczecin - Świnoujście - Jarosław Siergiej - przyznał, że taki dokument otrzymał do zaopiniowania.
- Ku mojemu zmartwieniu inwestycja ta nie została w nim ujęta. Dokument ten dotyczy tylko przywrócenia tych parametrów, które są obecnie, a następnie ich utrzymania - powiedział Siergiej. - Czyli do 2026 r. w tym dokumencie nie ma tego zadania inwestycyjnego.
Obecne parametry toru to ok. 9 metrów.
Prezes spółki Bulk Cargo - Bogusław Trzciński - powiedział, że jeżeli tak się stanie, to Szczecin stanie się portem trzcinowym.
- Musi być zdecydowanie większa determinacja władz lokalnych oraz elit politycznych i gospodarczych naszego regionu.
Na pogłębienie toru do 12.5 metra potrzeba około miliarda złotych. Część inwestycji umożliwiających osiągnięcie tej głębokości już wykonano.