Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni odnotował w ubiegłym miesiącu najwyższy w swojej historii udział kontenerów przeładowanych na kolei - aż 43,7% kontenerów w relacji lądowej zostało przewiezionych na torach. Łącznie w BCT przeładowano w styczniu 30 475 TEU. Spółka jest liderem wśród morskich terminali kontenerowych pod względem udziału transportu intermodalnego.
"BCT przywiązuję dużą wagę do obsługi połączeń kolejowych. Poświęcamy sporo wysiłku organizacyjnego, a także szykujemy znaczące inwestycje mające zwiększyć niezawodność i przepustowość naszego terminala kolejowego. Dość szybko rośnie zapotrzebowanie firm na przewóz towarów koleją - to sposób na bardziej terminowe przewozy dużych partii towarów, jest przy tym zdecydowanie ekologiczny, na koniec zgodny z naszymi europejskimi potrzebami, wyrażanymi w Białej Księdze Transportowej Unii Europejskiej" - mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT.
Gdyńska spółka BCT to lider wśród polskich terminali pod względem udziału kolei w obsłudze kontenerów. W efekcie realizacji zaplanowanych inwestycji, które rozpoczną się w najbliższych miesiącach, znacznie zwiększą się możliwości przeładunkowe z wykorzystaniem kolei w BCT. "Na rozwój transportu intermodalnego do 2015 roku przeznaczymy ponad 153 mln zł. Aż 35% tej kwoty pochodzić będzie ze środków unijnych w ramach rozstrzygniętego w ubiegłym roku konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych" - dodaje prezes Szymborski.
W ramach modernizacji terminalu kolejowego m.in. zakupione zostaną nowe suwnice kolejowe. Zarząd Morskiego Portu Gdynia wydłuży też tory kolejowe do trzech linii po 650m tak by pociągi mogły wjeżdżać na terminal bez konieczności ich rozpinania. Realizacja inwestycji przypadać będzie na okres od 2012 do 2015 roku i wraz z pozostałymi inwestycjami w sprzęt przeładunkowy, infrastrukturę terminala oraz systemy IT podniesie znacznie zdolność przeładunkową BCT.