Ograniczenia nałożone na armatorów zmuszą ich do inwestowania w czystsze paliwa - np. w skroplony gaz ziemny (LNG). Jest on bardziej przyjazny dla środowiska w procesie spalania. Dlatego może być rozwiązaniem dla żeglugi, jeśli chodzi o spełnianie restrykcyjnych norm ochrony środowiska na morzu.
Strategia Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego zakłada m.in. stworzenie wzorcowych warunków ekologicznej żeglugi. Jednym z flagowych projektów jest przeprowadzenie studium wykonalności dotyczącego infrastruktury LNG dla potrzeb żeglugi morskiej krótkiego zasięgu. Wraz ze zbliżającymi się ograniczeniami dozwolonej zawartości siarki w paliwie bunkrowym i emisji tlenków azotu, należy rozważyć zastosowanie nowych technologii. Producenci silników zaczęli oferować skroplony gaz ziemny jako alternatywę dla oleju, ale wymaga ona infrastruktury stacji LNG.
Niedawno w Świnoujściu odbyły się dwudniowe warsztaty dotyczące projektu "Studium wykonalności infrastruktury LNG w północnej Europie", którego aktywnym uczestnikiem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Było to już trzecie, a zarazem ostatnie tego typu spotkanie. Poprzednie zorganizowano w portach Zeebrugge i Hirtshals.
- W projekcie uczestniczą administracje państwowe, porty i organizacje morskie, armatorzy oraz firmy z branży energetycznej i dostawcy paliw - informuje Aneta Szreder-Piernicka, zastępca dyrektora ds. handlowych i marketingu ZMPSiŚ. - Projekt koordynowany jest przez duńską administrację morską, a konsultantami są firmy eksperckie SSPA Sweden AB oraz AAF.
Spotkanie w Świnoujściu współorganizowane było przez ZMPSiŚ oraz Gaz-System. Miało na celu promocję LNG jako alternatywnego paliwa statkowego. Uczestnikami byli przedstawiciele firm i instytucji z Polski, Danii, Szwecji, Finlandii, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Belgii, Litwy i Rosji.
Podczas warsztatów przedstawiono - w postaci studium - dokument opracowany przez firmy eksperckie, w którym omówiono zagadnienia związane m.in. z zapotrzebowaniem na LNG jako paliwa statkowego, analizami cenowymi LNG oraz kosztami dostosowania floty. Studium prezentuje ponadto różne warianty dostaw paliwa na statek, kwestie bezpieczeństwa, w tym oceny ryzyka.
Uczestnicy spotkania zwiedzili też teren budowy gazoportu w Świnoujściu.