Największe maszyny wytwarzane w Cargotec Stargard to wozy bramowe do transportu kontenerów. Obecnie w porcie szczecińskim trwa końcowy montaż 10 takich maszyn. W drugiej połowie lutego załadowane zostaną na statek i popłyną ze Szczecina do Barcelony.
Fiński koncern Cargotec jest światowym liderem na rynku maszyn i systemów do przeładunku towarów. Otwarty we wrześniu 2010 r. jego zakład w Stargardzie Szczecińskim montuje wiele takich urządzeń, które znajdują nabywców na całym świecie. Wśród nich są żurawie Hiab, ciągniki terminalowe (wytwarzane pod marką Kalmar) czy sztaplarki do układania kontenerów na placach składowych oraz ramy chwytne do kontenerów.
Wozy bramowe są wykorzystywane w portach. Transportują kontenery pomiędzy nabrzeżem, gdzie przybijają do przeładunku kontenerowce, a placem składowym. Ze względu na swoją wielkość - długość 9 m, szerokość 5 m, wysokość 13,38 m i wagę 61 ton - maszyny te opuszczaj ą zakład w kilku dużych podzespołach. Montaż końcowy następuje u klienta lub w porcie, skąd już gotowe maszyny rozpoczynają swoją morską podróż do miejsca, w którym będą pracować.
W porcie szczecińskim trwa właśnie końcowy montaż 10 takich wozów dla klienta z Europy. Gotowe maszyny, po przeprowadzeniu niezbędnych prób, zostaną w drugiej połowie lutego załadowane na statek i popłyną do Barcelony.
Zakład montażowy Cargotec w Stargardzie zatrudnia ponad 300 osób. Produkcja maszyn oparta jest o komponenty pochodzące od poddostawców, w tym wielu polskich.
Warto dodać, że w ub. roku Cargotec Polska został uhonorowany Perłą Biznesu w kategorii wydarzenie gospodarcze. Statuetkę przyznawaną przez magazyn "Świat Biznesu" odebrał Adam Ryniak, dyrektor zakładu w Stargardzie.
W tym sukcesie swój udział ma zachodniopomorskie Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów, które projekt Cargotec pilotuje już od 2008 roku.