Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni przeładował w 2011 roku 361 856 TEU, co oznacza prawie trzydziestoprocentowy wzrost w stosunku do roku 2010.
Znacznie zwiększył się również udział transportu intermodalnego. Kontenery przywiezione koleją stanowiły ok. 37 proc. wszystkich przeładunków, czyli ponad 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Do 30 ruchów na godzinę zwiększyła się też wydajność pracy terminalu, dzięki poczynionym inwestycjom.
- Awansuje nas to do ligi światowej i znacznie skraca czas obsługi przypływających statków - mówi Krzysztof Szymborski prezes zarządu BCT.
Ubiegły rok był udany także dla całego Portu Gdynia. Pomyślnie zakończono projekt pod nazwą "Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia", dzięki któremu poprawiono warunki nawigacyjne i pogłębiono kanał portowy do 13,5m. W wyniku tych działań do BCT mógł wpłynąć w lutym 2011 roku największy w historii Portu Gdynia kontenerowiec MSC Fortunate o zanurzeniu ok. 13 m i pojemności ponad 5700 TEU.
W marcu 2011 BCT uruchomił nowe połączenie na trasie Gdynia - Wielka Brytania, co znacznie zmniejszyło koszty ponoszone przez operatorów i pozytywnie wpłynęło na gospodarkę morską całego regionu. Końcówka roku zaowocowała pozyskaniem armatora Mann Lines oraz zainstalowaniem przez Pomorską Izbę Celną na terenie BCT najnowocześniejszego w Polsce skanera do prześwietlania kontenerów.
- W tym roku przygotowujemy się do realizacji największego w historii terminalu programu inwestycyjnego opiewającego na kwotę 153 mln złotych, który zakłada inwestycje w urządzenia przeładunkowe, infrastrukturę i systemy IT. Ponad 35 proc. tej kwoty otrzymamy z funduszy UE - dodaje Szymborski.
BCT otrzymał już rekomendację na dotację ponad 53 mln zł pomocy unijnej na dalszy rozwój terminala.