Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

List do Premiera Donalda Tuska

Morza i Oceany, 2012-01-14

Pan Donald Tusk Prezes Rady Ministrów RP Szanowny Panie Premierze Zwracamy się do Pana Premiera z prośbą o pilne uchwalenie przez Radę Ministrów i wdrożenie wieloletniego programu modernizacji i pogłębienia 68 km toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m na całej jego długości, w celu umożliwienia dostępu od strony morza do portów w Szczecinie i Policach statkom o zanurzeniu 11 m oraz dla poprawy warunków nawigacyjnych i bezpieczeństwa. Poprawa dostępu do portów od strony morza została określona w rządowej "Strategu rozwoju portów morskich do 2015 roku" a pogłębienie tom wodnego Zatoka Pomorska - Szczecin do głębokości 12,5 m na całej długości, zostało ujęte również w "Strategii Rozwoju Gospodarki Marskiej Województwa Zachodniopomorskiego do roku 2015" Urzędu Marszałkowskiego oraz "Strategii rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu na lata 2007 - 2020" Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Porty Szczecin i Świnoujście są portami o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej i wraz z morskim portem w Policach, są położone w ciągu infrastruktury transportowej Północ - Południe, o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Przedstawione dotąd w różnych dokumentach argumenty wykazały zasadność realizacji zwiększenia głębokości toru wodnego Świnoujście - Szczecin do 12,5 m i w konsekwencji stanowiły podstawę merytoryczną do uruchomienia działań inwestycyjnych. W latach 2000 - 2004 Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Morski w Szczecinie zrealizowały I etap modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin o wartości 142,8 mln zł, polegający na dostosowaniu do głębokości 12,5 m infrastruktury hydrotechnicznej toru wodnego na odcinku o długości ok. 3,2 km wzdłuż Kanału Piastowskiego pomiędzy Świnoujściem a Zalewem Szczecińskim. Obecnie wykonywany jest II etap modernizacji toru wodnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko o wartości 206,2 mln zł, który ma doprowadzić do dostosowania do głębokości 12,5 m pozostałej części Kanału Piastowskiego oraz położonego na północ od niego Kanału Mielińskiego - o łącznej długości ok. 8,1 km. Po zakończeniu tych prac cały odcinek toru wodnego położony pomiędzy Świnoujściem a Zalewem Szczecin kim dostosowany będzie do uzyskania głębokości 12,5 m. Pozostaje do wykonania budowa i modernizacja infrastruktury hydrotechnicznej toru wodnego na odcinku pomiędzy Zalewem Szczecińskim a Szczecinem o długości ok. 20 km oraz pogłębienie całego toru wodnego do głębokości 12,5 m. Koncepcja powyższej modernizacji, opracowana przez Akademię Morską w Szczecinie we współpracy z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Urzędem Morskim w Szczecinie, została opracowana w roku 2008. Wynikające z niej zadania, o wartości ok. 1 100 000 tys. zł powinny być objęte rządowym Programem Wieloletnim, o który wnosimy. Opóźnienie lub zaniechanie kontynuacji programu modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin oprócz utraty przyszłych gospodarczych i społecznych efektów rozwoju portów ujścia Odry poprzez podniesienie ich konkurencyjności, a tym samym miasta Szczecina i całego Regionu, spowoduje niewykorzystanie dotychczas wykonanych prac o wartości 400 mln zł. Tor wodny bowiem, jako infrastruktura liniowa, może przynosić efekty tylko po jego całkowitym pogłębieniu na pełnej długości. Porty mogą funkcjonować, rozwijać się i być konkurencyjne tylko wtedy, gdy mają zapewniony bezpieczny dostęp, uwzględniający oczekiwania tynku żeglugowo - portowego. W wyniku budowy pierwszego odcinka drogi krajowej S3 (Szczecin - Gorzów Wielkopolski), znacząco poprawił się drogowy dostęp do portów ujścia Odry, również realizowane są, choć stanowczo zbyt wolno, modernizacje szlaków kolejowych E 59 i CE 59. W dniu 2 sierpnia 2011 roku Prezydent RP Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o żegludze śródlądowej, która w celu poprawienia bezpieczeństwa i efektywności ruchu tatków, wprowadza na śródlądowych drogach wodnych w Polsce, o znaczeniu międzynarodowym, zasady funkcjonowania i zarządzania systemem zharmonizowanych usług informacji rzecznej R1S. Obowiązkiem wdrożenia RIS objęty- został odcinek 100 km Dolnej Odry do portu w Szczecinie. Tor wodny Świnoujście - Szczecin, intensywnie wykorzystywany przez statki morskie oraz śródlądowe, stanowi przedłużenie drogi wodnej Dolnej Odry w kierunku północnym - do Świnoujścia. Porty w Szczecinie i Świnoujściu jako jedyne z ponów polskich i portów południowego Bałtyku posiadają, śródlądowe połączenie z zachodnioeuropejską siecią dróg wodnych. Należy zwroac uwagę, że w celu wyeliminowania wąskiego gardła na szlaku wodnym Odra - H:ctela i poprawy połączenia Berlina z portem w Szczecinie Rząd Republiki Federalnej Niemiec buduje ntyhą podnosmę sEstkow w miejscowości Niederfinow, zwiększając jego przepustowość dwukrotnie. Ta inwestycja o wartości 300 mln euro będzie oddana do użytku w 2014 roku. Brak właściwych decyzji i niedostatki finansowe doprowadziły do sytuacji, w której port w Szczecinie jako jedyny z polskich portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej i jeden z nielicznych w basenie Morza Bałtyckiego, posiada dostęp do morza niestety o tak małych parametrach głębokościowych. Stanowi to wąskie gardło dla jego funkcjonowania i rozwoju. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. w podejmowanych inwestycjach budowy i modernizacji infrastruktury portowej uwzględnia już nowy parametr toru wodnego - tj. głębokość 12,5 m. Morski port w Policach także posiada nabrzeża o takich parametrach i planuje budowę nowych. Przeładowcy portu szczecińskiego, inwestując w nowe urządzenia przeładunkowe i odpowiednio duże place i magazyny składowe, już posiadają potencjał przeładunkowo-składowy umożliwiający obsługę dużo większych statków niż obecnie zawijające. Biorąc powyższe pod uwagę, a w szczególności szeroko rozumiany interes kraju i regionu oraz zagrożenia zewnętrzne w zakresie konkurencji portowej a także powyższe uwagi, zwracamy się do Pana Premiera o podjecie działań i pilne przystąpienie do modernizacji i pogłębienia toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m. Załącznik: Mapa toru wodnego Świnoujście - Szczecin
 
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl