W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku we wtorek rozpoczęto budowę nowoczesnego statku do obsługi platform wiertniczych. Jednostka jest budowana dla jednego z największych armatorów z USA operujących na Morzu Północnym.
Całkowicie wyposażony statek o wartości ok. 27 mln euro ma być przekazany armatorowi latem 2013 r.
Będzie to jednostka należąca do największych statków typu PSV (Platform Supply Vessel - zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego); będzie obsługiwać platformy wiertnicze i wydobywcze na Morzu Północnym.
Jak poinformowała w komunikacie Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku (dawna Stocznia Północna), to pierwszy statek PSV z trzech zakontraktowanych dla jednego z największych armatorów, czyli Gulf Offshore N.S z Aberdeen, należącego do Grupy Gulfmark Offshore z USA.
Statek będzie wykorzystywany do transportowania na platformy materiałów sypkich, paliw, drobnicy i wody pitnej. Przystosowany będzie również do zwalczania pożarów i zbierania rozlewów olejowych. Nośność statku wynosi 5,1 tys. t. Jednostka będzie miała wzmocniony pokład zewnętrzny o powierzchni ok. 1 tys. m kw.
Statek zostanie wyposażony w napęd typu Diesel Electric o mocy 6800 kW. System dynamicznego pozycjonowania statku pozwoli na eksploatację jednostki nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Statek ma osiągać prędkość ponad 14 węzłów na godzinę. Obsługiwany będzie przez 40-osobową załogę zakwaterowaną w 28 kabinach.
Będzie też posiadać tzw. Green passport potwierdzający ekologiczną czystość zastosowanych do budowy statku materiałów. Projekt i cała dokumentacja techniczna powstały w polskim biurze projektowym MMC Ship Design & Consulting w Gdyni.
W ostatniej dekadzie Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała 23 nowoczesne statki do obsługi platform wiertniczych. Spółka uważana jest za jedną z najbardziej cenionych stoczni budujących w pełni wyposażone statki dla morskiego przemysłu wydobywczego. Jednostki PSV są jedną z głównych specjalności gdańskiej stoczni.
W I kw. 2012 r. stocznia ma przekazać dwa nowoczesne statki typu PSV dla armatora z Singapuru, który pierwszy raz w historii zdecydował się na budowę jednostek w Europie.
Członek Zarządu Stoczni Remontowej Shipbuilding S.A. Jan Paszkowski poinformował PAP, że w stoczni budowanych jest 16 jednostek: cztery promy dla Norwegów, 11 jednostek offshore (przeznaczonych do obsługi platform wydobywających z podmorskich złóż ropę i gaz) dla armatorów z USA i Singapuru oraz statek ratowniczy dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
Dodał, że stocznia ma pełen portfel zamówień do końca 2013 r. Zakład podpisał kontrakty z armatorami z Dalekiego Wschodu, USA i Skandynawii.
Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (dawna Stocznia Północna S.A.) zajmuje się budową oraz remontem statków i okrętów, należy do grupy kapitałowej Grupa Remontowa S.A., skupionej wokół Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. Tworzy ją prawie 30 firm. Roczna wartość sprzedaży produktów (nowe statki) i usług (remonty i przebudowy) Grupy Remontowa S.A. wynosi 150-200 mln euro.