Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Korytarz Północ - Południe

Kurier Szczeciński, 2010-04-20
Obiecującą wizytę w Danii i Szwecji złożył premier Meklemburgii-Pomorza Przedniego Erwin Sellering (SPD). Namawiał Skandynawów do intensywniejszego rozwoju połączeń promowych przez Bałtyk. - Gdy kryzys gospodarczy minie, korytarz Północ-Południe stanie się jeszcze ważniejszy - mówił na spotkaniu z szefem firmy Scandlines Johnem Steen-Mikkelsenem. Wielu niemieckich fachowców twierdzi, że mimo budowy wielkich mostów przez Cieśniny Duńskie nie zmniejszy się zapotrzebowanie na połączenia promowe ze Skandynawią, a wprost przeciwnie - mosty nie będą dla nich konkurencją. Przypomnijmy, że czynne są już dwa wielkie mosty, jeden przez Óresund (16 km) łączący Kopenhagę z Malmó, a drugi przez Wielki Belt (18 km) łączący duńskie wyspy Fiinen i Seelend. Powstaje most trzeci, największy (19 km), przez cieśninę Fehmarn (Fehmarnbelt), który połączy Lubekę przez wyspy duńskie ze Szwecją. Jednak według Selleringa porty w Rostoku i Sassnitz nadal będą miały ogromne znaczenie, zwłaszcza że mogą być ważnymi punktami projektowanego korytarza komunikacyjnego Bałtyk -Adriatyk. Przekonywał więc swoich rozmówców, że zapewnią one najkrótsze połączenie Skandynawii z regionem Adriatyku. Wspólnie ze Steen-Mikkelsenem będzie więc zabiegał o jego wpisanie do unijnej sieci transeuropejskich korytarzy transportowych. Podczas wizyty w Skandynawii towarzyszyli Selleringowi minister transportu rządu w Schwerinie z przemysłowcami, szefami firm i naukowcami. Prowadzono rozmowy z ministrami transportu Danii i Szwecji, szefami firm żeglugowych, politykami komunalnymi, przedstawicielami firm medycznych, biotechnologicznych, logistycznych. W Szwedzko-Niemieckiej Izbie Handlu Zagranicznego w Sztokholmie Sellering zabiegał o inwestorów. Argumentował m.in., że Meklemburgia-Pomorze Przednie to jedyny land w RFN, który ma dostęp do morza i jednocześnie do środków unijnych, dysponuje dobrymi portami i połączeniami z zapleczem lądowym, może więc być dla Szwecji bramą do zachodniej i środkowej Europy. Zapewnia też szybką i życzliwą obsługę inwestorów, dobre warunki produkcji, liczy na inwestycje w turystyce, gospodarce żywnościowej, firmach logistycznych, medycznych, energetycznych. - Chcemy rozbudowywać nasze porty jako punkty kluczowe korytarza Bałtyk-Adriatyk. Ale do tego niezbędna jest dobra współpraca z naszymi północnymi sąsiadami -zaznaczał w oświadczeniu dla prasy. Optymistyczne wyniki wizyty Selleringa w Skandynawii mają też na celu przekonanie rządu w Berlinie do większego zaangażowania się w modernizację Meklemburgii-Pomorza Przedniego. Schwerin skrupulatnie gromadzi kolejne argumenty. Christian Wiesenhlitter, szef Izby Przemysłowo-Handlowej w Berlinie, i Horst Sauer, szef referatu rozwoju w Oddziale Planowania Berlin-Brandenburgia, twierdzą, że region korytarza Bałtyk-Adriatyk może być w przyszłości jednym z najbardziej konkurencyjnych gospodarczo regionów świata. Mieszka tu 90 mln ludzi i jest tu największa "gęstość" stolic europejskich (Kopenhaga, Berlin, Praga, Wiedeń, Budapeszt). Ze środków unijnych będzie wspierany szwedzko-niemiecki projekt autostrady morskiej, którego celem jest unowocześnienie zwłaszcza kolejowego połączenia promowego Sassnitz - Trelleborg. Dla zrealizowania inwestycji potrzebne jeszcze jest wsparcie Berlina.
 
(b.t, "Nordkurier", IHK Rostok)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl